loading...
aarmita
رضا خراسانی بازدید : 19 یکشنبه 07 آبان 1391 نظرات (0)
آموزش کشت گوجه فرنگی در گلخانه اورجینال

آموزش کشت گوجه فرنگی در گلخانه اورجینال

دسته نرم افزار آموزشی زیردسته هنری

گوجه فرنگی (به فارسی افغانستان: بادمجان رومی) (نام علمی: Solanum lycopersicum) میوه‌ای سرخ‌رنگ و آبدار است. این گیاه بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است که طی دورهٔ استعماری اسپانیا به سایر نقاط جهان منتقل شد. انواع مختلف این گیاه امروزه در سراسر جهان پرورش داده می‌شود.

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین سی و لیکوپن است. این میوه امروزه به روش‌های محتلفی، به طور خام یا به‌عنوان یکی از مواد لازم برای تهیهٔ غذا، انواع سس و نوشیدنی مصرف می‌شود و بخش مهمی از رژیم غذایی مردم بسیاری از کشورها را تشکیل می‌دهد. کشت و پرورش این گیاه به طور کلی، مساحتی حدود سه میلیون هکتار را به خود اختصاص داده است، که نزدیک یک‌سوم کل مساحت مختص به کشت تره‌بار در جهان است
با وجود این که گوجه فرنگی در علم گیاه‌شناسی یک میوه تلقی می‌شود، اغلب به‌عنوان تره‌بار شناخته می‌شود.

گوجه فرنگی به تیرهٔ سیب‌زمینیان تعلق دارد و از گیاهان چندساله است.

به علت اهمیت اقتصادی، این گیاه موضوع تحقیق و پژوهش‌های بسیاری قرار دارد و در علم ژنتیک به‌عنوان یکی از گیاهان الگو شناخته می‌شود. تحقیقات انجام‌شده بر این گیاه در سال ۱۹۹۰ به تولید نخستین نوع تراریختهٔ مجاز برای مصرف و تجارت در ایالات متحده آمریکا انجامید.
تاریخچه
طرز انتقال گوجه فرنگی در جهان ۱)پرو: خاستگاه گیاه خودرو ۲)مکزیک: اولین مرکز پرورش گوجه فرنگی ۳)اروپا و آسیا: دومین مرکز پرورش گوجه فرنگی ۴)ایالات متحده آمریکا: سومین مرکز پرورش گوجه فرنگی

خاستگاه گوجه فرنگی آمریکای جنوبی می‌باشد. شواهد ژنتیکی نشان می‌دهند که اجداد گوجه فرنگی گیاهانی خودرو و علفی بودند که میوه‌های کوچک سبزرنگی داشتند و در نقاط کوهستانی پرو می‌روییدند. این گیاهان گونه‌های مختلفی از سرده پیشین Lycopersicon بودند. یکی از این گونه‌ها با نام علمی Solanum lycopersicum به مکزیک منتقل شد و پس از مدتی در آن‌جا توسط بومیان پرورش یافت.

تاریخ دقیق پرورش گوجه فرنگی برای اولین بار مشخص نیست. به نظر می‌رسد نخستین گوجه فرنگی پرورش‌یافته نوعی میوهٔ زردرنگ به اندازهٔ گوجه فرنگی‌های ریز گیلاسی بوده که توسط آزتک‌ها کشت می‌شده است. نوشته‌های برجامانده از این تمدن نشان می‌دهند که این میوه همراه با فلفل، ذرت و نمک آماده و مصرف می‌شد.

گوجه فرنگی حدوداً از ۵۰۰ سال پیش از مسیح در جنوب مکزیک پرورش داده می‌شد. بومیان پوئبلو بر این باور بودند که کسانی که دانه‌های گوجه فرنگی را مصرف می‌کردند با نیروهای خدایان متبرک می‌شدند.

در مورد انتقال گوجه فرنگی به اروپا نظریه‌های متفاوتی وجود دارد. برخی از تاریخ‌دانان بر این عقیده هستند که ارنان کورتس، مکتشف اسپانیایی، این میوه‌های کوچک زردرنگ را پس از تصرف شهر تنوکتیتلان، پایتخت آزتک‌ها در سال ۱۵۲۱، به اروپا منتقل کرد. نظریهٔ دیگر این است که کریستف کلمب در سال ۱۴۹۳ نخستین فردی بود که این گیاه را به اروپا منتقل کرد. قدیمی‌ترین مدرک که از وجود گوجه فرنگی در اروپا اطلاع می‌دهد کتابی در مورد گیاه‌شناسی است که در سال ۱۵۴۴ توسط پیِترو آندرئا ماتیولی، پزشک و گیاه‌شناس ایتالیایی نوشته شده است. وی در دست‌نوشتهٔ خود از این میوه با عنوان pomo d’oro، به معنای سیب طلایی یاد کرده است.
توزیع توسط اسپانیایی‌ها

پس از ساکن شدن در آمریکای لاتین، اسپانیایی‌ها گوجه‌فرنگی را در اوایل قرن شانزدهم در مستعمره‌های مختلف خود در کارائیب توزیع کردند. آن‌ها هم‌چنین آن را به اروپا و جزایر فیلیپین منتقل کردند که از آن‌جا به آسیای جنوب شرقی و سپس سراسر آسیا انتقال داده شد. گوجه فرنگی به آسانی در آب‌وهوای مدیترانه‌ای رشد کرد و از حدود سال ۱۵۴۰ در این منطقه پرورش داده شد.
نخستین تصویر گیاه گوجه فرنگی در اروپا توسط پیترو آندرئا ماتیولی

این میوه در همان ابتدا پس از توزیع به اروپا مورد مصرف خوراکی قرار گرفت و در اوایل قرن هفدهم میلادی برای تهیهٔ غذا در اسپانیا استفاده می‌شد. نخستین کتاب آشپزی کشف شده که شامل دستورهایی برای پخت غذا با گوجه فرنگی بوده است در سال ۱۶۹۲ در ناپل منتشر شد. به نظر می‌رسد نویسندهٔ این کتاب این دستورها را از منابع اسپانیایی به‌دست آورده باشد. با این وجود این میوه در برخی نقاط چون فلورانس صرفاً مصرف تزئینی داشت و تنها در اواخر قرن هفدهم یا اوایل قرن هجدهم برای مصرف خوراکی مورد استفاده قرار گرفت.
بریتانیا

گوجه فرنگی تنها در اوایل سال ۱۵۹۰ در بریتانیا پرورش داده شد. یکی از نخستین کسانی که آن را کشت کرد جراحی به نام جان جرارد بود که در سال ۱۵۹۷ کتابی در مورد گیاه‌شناسی منتشر کرد که به موضوع این گیاه نیز می‌پرداخت. وی می‌دانست که گوجه فرنگی در اسپانیا و ایتالیا خورده می‌شود؛ با این وجود اعتقاد داشت که این میوه سمی است. در واقع این گیاه حاوی میزان کمی توماتین، نوعی گلیکوآلکوئید سمی است که معمولاً خطرناک نمی‌باشد. دیدگاه جرارد بر افکار عمومی تأثیر گذاشت و این گیاه در بریتانیا و مستعمره‌های آن در آمریکای شمالی به عنوان خوراکی ناسالم شناخته شد.

در اواسط قرن هجدهم، گوجه فرنگی به طور گسترده در بریتانیا خورده می‌شد. در همین قرن دانشنامه بریتانیکا دربارهٔ این میوه چنین نوشت که از گوجه فرنگی به طور روزانه در سوپ‌ها و نیز به‌عنوان چاشنی استفاده می‌شود. در عصر ویکتوریا، میزان پرورش گوجه فرنگی در گلخانه به حد صنعتی رسید.
آمریکای شمالی

قدیمی‌ترین مدارک مربوط به کشت گوجه فرنگی در شمال آمریکا به سال ۱۷۱۰ در کارولینای جنوبی برمی‌گردد. ممکن است این گیاه از طریق کارائیب به آمریکای شمالی رسیده باشد. در اواسط این قرن، برخی از مردم هنوز بر این باور بودند که گوجه فرنگی سمی است، و به طور کلی این گیاهان بیش‌تر جنبهٔ زینتی داشتند تا مصرف خوراکی. توماس جفرسون، از بنیادگذاران ایالات متحده آمریکا مقداری از دانه‌های گوجه فرنگی را که در پاریس خورده بود به آمریکا فرستاد.

به‌علت شرایط آب‌وهوایی، برخی ایالات چون فلوریدا و کالیفورنیا عمدتاً تبدیل به تولیدکنندگان گوجه فرنگی شدند. دانشگاه کالیفرنیا در دیویس به یکی از مراکز اصلی پژوهش در مورد گوجه فرنگی تبدیل شده است.
رقم‌های مختلف گوجه فرنگی
خاورمیانه

گوجه فرنگی در اوایل قرن نوزدهم در خاورمیانه توزیع شد و غالباً به عنوان یکی از مواد لازم برای پخت غذا مصرف می‌شد. این گیاه از دو طریق وارد ایران شد: راه اول از طریق ترکیه و ارمنستان، و راه دوم از طریق سفرهای مکرر خاندان قاجار به فرانسه بود. نام اولیهٔ گوجه فرنگی در ایران بادمجان ارمنی یا رومی بود.[۲]
کشت و پرورش
اشکال مختلف گوجه فرنگی:۱)پهن ۲)کمی پهن ۳)گرد ۴)بلند و گرد ۵)شبیه قلب ۶)استوانه‌ای ۷)شبیه گلابی ۸) شبیه آلو
رقم‌های مختلف گوجه فرنگی

امروزه هزاران (نزدیک ۷۵۰۰) رقم گوجه فرنگی در سراسر جهان کشت می‌شود. این رقم‌ها در اندازه، شکل، رنگ و طعم با یک‌دیگر فرق می‌کنند. قطر آن‌ها ممکن است از ۱ یا ۲ سانتی‌متر (گوجه فرنگی ریز آلبالویی و گوجه فرنگی وحشی) تا ۱۰ سانتی‌متر (گوجه فرنگی گوشت گاوی) باشد. با این وجود بیش‌تر گوجه فرنگی‌ها در مراکز خرید قطری به اندازهٔ ۵، ۶ سانتی‌متر دارند.

اغلب انواع گوجه فرنگی میوه‌هایی قرمزرنگ دارند، با این حال این میوه به رنگ‌های زرد، نارنجی، صورتی، بنفش، سبز، سیاه و سفید نیز دیده می‌شود. گوجه فرنگی‌های چندرنگ یا مخطط نیز به‌ندرت کمتری یافت می‌شوند.

گوجه فرنگی‌هایی که به منظور کنسرو شدن یا تولید سوپ پرورش داده می‌شوند معمولاً کشیده (طول ۷ تا ۹ سانتی‌متر و عرض ۴ تا ۵ سانتی‌متر) و کم‌آب‌تر از سایر رقم‌ها هستند و به گوجه فرنگی‌های آلویی معروفند.
تولید

در سال ۲۰۰۸ حدود ۱۳۰ میلیون تن گوجه فرنگی در جهان تولید شد. چین با یک‌چهارم تولیدات جهانی (که بیش‌تر آن در بازار داخلی آن مصرف می‌شود)، و به دنبال آن ایالات متحده آمریکا، ترکیه، هند، ایتالیا، مصر و ایران بزرگ‌ترین تولیدکنندهٔ گوجه فرنگی در این سال بودند. ایالت کالیفرنیا ۹۰٪ تولیدات گوجه فرنگی آلویی ایالات متحده آمریکا و ۳۵٪ جهان را به خود اختصاص می‌دهد.
گوجه فرنگی آلویی

طبق اطلاعات اف‌ای‌او‌اس‌تی‌ای‌تی [۳] مهم‌ترین تولیدکنندگان گوجه فرنگی در جهان در سال ۲۰۰۸ کشورهای زیر بودند:[۲]
کشور تولید گوجه فرنگی به تُن
پرچم چین چین ۳۳٬۸۱۱٬۷۰۲
پرچم ایالات متحده آمریکاایالات متحده آمریکا ۱۲٬۵۷۵٬۹۰۰
پرچم ترکیه ترکیه ۱۰٬۹۸۵٬۴۰۰
پرچم هند هند ۱۰٬۲۶۰٬۶۰۰
پرچم ایتالیا ایتالیا ۵٬۹۷۶٬۹۱۲
مجموع جهانی ۱۲۹٬۶۴۹٬۸۸۳

تولید گوجه فرنگی معمولاً به دو دستهٔ مجزا تقسیم می‌شود: تولید برای مصرف تازه (گوجه فرنگی بازار) و تولید برای تبدیل (گوجه فرنگی صنعتی). گوجه فرنگی صنعتی (که معمولاً از نوع گوجه فرنگی آلویی است) حدوداً یک‌دوم تولیدات اروپایی، ۹۰٪ تولیدات ایالات متحده آمریکا و ۱۵٪ تولیدات چین را تشکیل می‌دهد (در سال ۲۰۰۸).

تولید گوجه فرنگی برای مصارف صنعتی تقریباً یک‌چهارم تولید کل جهانی (۲۶٫۸ میلیون تن در سال ۲۰۰۲، به‌عبارتی ۲۳٫۴٪) را تشکیل می‌دهد. سه منطقهٔ اصلی که این نوع گوجه فرنگی را تولید می‌کنند کالیفرنیا، کشورهای نزدیک سواحل مدیترانه و چین هستند.

طبق آمار فائو تولید جهانی گوجه فرنگی در سال ۲۰۰۷ به ۱۲۶٫۲ میلیون تن در مساحت ۴٫۶۳ میلیون هکتار بوده است، و به‌عبارتی بازدهی متوسط برابر ۲۷٫۳ تن در هکتار. لازم به ذکر است که تولیدات غیرتجاری (شخصی وخانوادگی) در این آمار به حساب نیامده است.
کشت هایدروپونیک گوجه فرنگی

طبق اطلاعات فائو گوجه فرنگی در ۱۷۰ دنیا با آب‌وهواهای مختلف کشت می‌شود. پس از سیب‌زمینی و سیب‌زمینی شیرین، گوجه فرنگی بیش‌ترین حجم تولید تره‌بار جهانی را دارد و در فهرست بالاتر از هندوانه و کلم قرار می‌گیرد.

۱۶ کشور زیر در مجموع ۸۰٪ تولید جهانی را تشکیل می‌دهند:
سال ۲۰۰۷ مساحت کشت (هزار هکتار) بازده (تن بر هکتار) تولید (هزار تن)
پرچم چین چین ۱۴۵۵ ۲۳٫۱ ۳۳٬۶۴۵
پرچم ایالات متحده آمریکا ایالات متحده آمریکا ۱۷۵ ۶۵٫۷ ۱۱٬۵۰۰
پرچم ترکیه ترکیه ۲۷۰ ۳۶٫۷ ۹٬۹۲۰
پرچم هند هند ۴۷۹ ۱۷٫۹ ۸٬۵۸۶
پرچم مصر مصر ۱۹۴ ۳۷٫۹ ۷٬۵۵۰
پرچم ایتالیا ایتالیا ۱۸۸ ۵۱٫۰ ۶٬۰۲۶
پرچم ایران ایران ۱۴۰ ۳۵٫۷ ۵٬۰۰۰
پرچم اسپانیا اسپانیا ۵۶ ۶۵٫۰ ۳٬۶۱۵
پرچم برزیل برزیل ۵۷ ۵۹٫۴ ۳٬۳۶۴
پرچم مکزیک مکزیک ۱۳۰ ۲۲٫۳ ۲٬۹۰۰
پرچم روسیه روسیه ۱۵۸ ۱۵٫۱ ۲٬۳۹۳
پرچم اوکراین اوکراین ۸۰ ۱۹٫۰ ۱٬۵۲۰
پرچم یونان یونان ۲۷ ۵۴٫۷ ۱٬۴۵۰
پرچم ازبکستان ازبکستان ۵۷ ۲۳٫۲ ۱٬۳۲۷
پرچم شیلی شیلی ۲۰ ۶۵٫۱ ۱٬۲۷۰
پرچم مراکش مراکش ۲۰ ۵۷٫۰ ۱٬۱۴۰

تولید جهانی گوجه فرنگی از سال ۱۹۶۱ تا ۲۰۰۷ چهاربرابر شد و ز ۲۷٫۶ میلیون تن به ۱۰۲٫۲ میلیون تن رسید. به ایت ترتیب رشد متوسط سالانه حدود ۳٫۳۶٪ بوده است. این رشد خصوصاً در آسیا زیاد بوده است و چین تولیدات خود را هفت‌برابر و هند ۱۸٫۵برابر کرده است. [۱]
گل و میوهٔ گیاه گوجه فرنگی.
گوجه فرنگی ریز گیلاسی
صادرات و واردات

در سال ۲۰۰۶ صادرات گوجه فرنگی تازه کمی بیش از ۶ میلیون تن بود و ۴٫۸٪ تولیدات جهانی آن سال را تشکیل می‌داد. سه کشور کشور صادرکنندهٔ اصلی مکزیک، سوریه و اسپانیا بودند.

نخستین کشورهای واردکنندهٔ گوجه فرنگی تازه در همان سال به‌ترتیب ایالات متحده آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلستان و روسیه بوده‌اند.

مهم‌ترین کشورهای صادرکنندهٔ گوجه فرنگی پردازش‌شده (خمیر و پوره) در سال ۲۰۰۶ به‌ترتیب چین، اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا، شیلی و ترکیه بودند. کشورهای واردکنندهٔ این نوع گوجه فرنگی در همان سال به ترتیب روسیه، ژاپن، اتحادیه اروپا، مکزیک و کانادا بوده‌اند. [۱]
کشور صادرات گوجه فرنگی تازه (هزار تن)
پرچم مکزیک مکزیک ۱٬۰۳۲
پرچم سوریه سوریه ۱٬۰۰۵
پرچم اسپانیا اسپانیا ۹۸۷
پرچم هلند هلند ۷۷۷
پرچم اردن اردن ۳۴۵
پرچم ترکیه ترکیه ۲۴۷
پرچم بلژیک بلژیک ۲۰۰
پرچم مراکش مراکش ۱۹۲
پرچم ایالات متحده آمریکا ایالات متحده آمریکا ۱۴۴
پرچم کانادا کانادا ۱۴۲
کشورهای مصرف‌کننده
گوجه فرنگی سیاه.

طبق آمار فائو، مصرف جهانی گوجه فرنگی در سال ۲۰۰۳ ۱۰۲٫۸ میلیون تن بود. چین با ۲۴٫۶٪ این رقم نخستین کشور مصرف‌کنندهٔ گوجه فرنگی است و ایالات متحده آمریکا (۹٫۸٪)، هند (۸٫۷٪)، ترکیه (۵٫۹٪) و مصر (۵٫۹٪) به‌ترتیب پس از آن قرار می‌گیرند.

رکورد مصرف سالانهٔ گوجه فرنگی به ازای هر یک نفر به لیبی (۱۱۷ کیلوگرم در سال) تعلق می‌گیرد. به دنبال آن یونان (۱۱۵ کیلوگرم در سال) و سایر کشورهای اطراف دریای مدیترانه (تونس، ترکیه، مصر، ایتالیا و لبنان) قرار می‌گیرند. میزان مصرف گوجه فرنگی خانگی در این آمار محاسبه نشده است.

۱۸ کشور زیر در مجموع ۷۷٪ مصارف جهانی را به خود اختصاص می‌دهند. [۱]
سال ۲۰۰۳ کل مصرف (هزار تن) مصرف به ازای هر یک مفر (Kg/نفر/سال)
پرچم چین چین ۲۵٬۲۶۵ ۱۹
پرچم ایالات متحده آمریکا ایالات متحده آمریکا ۱۰٬۱۰۹ ۳۴
پرچم هند هند ۶٬۸۳۶ ۶
پرچم ترکیه ترکیه ۶٬۱۱۲ ۸۵
پرچم مصر مصر ۶٬۰۷۰ ۸۴
پرچم ایتالیا ایتالیا ۳٬۷۹۷ ۶۶
پرچم ایران ایران ۳٬۳۹۴ ۴۹
پرچم برزیل برزیل ۳٬۳۰۵ ۱۸
پرچم روسیه روسیه ۲٬۵۴۰ ۱۷
پرچم اسپانیا اسپانیا ۱٬۷۵۳ ۴۲
پرچم فرانسه فرانسه ۱٬۵۵۶ ۲۵
پرچم انگلستان انگلستان ۱٬۳۴۷ ۲۲
پرچم یونان یونان ۱٬۲۶۸ ۱۱۵
پرچم مکزیک مکزیک ۱٬۲۵۳ ۱۲
پرچم آلمان آلمان ۱٬۲۲۶ ۱۴
پرچم اوکراین اوکراین ۱٬۱۷۰ ۲۴
پرچم ازبکستان ازبکستان ۱٬۰۹۶ ۴۲
پرچم ژاپن ژاپن ۱٬۰۶۶ ۸
آفت و بیماری
Tomaat neusrot (Solanum lycopersicum) .jpg
گوجه فرنگی‌ای که دچار یک بیماری باکتریایی شده است.

مقاومت رقم‌های مختلف گوجه فرنگی نسبت به آفات و بیماری‌های گوناگون متفاوت است.

محصولات گوجه فرنگی در معرض از بین رفتن توسط آفات، بیماری‌های قارچی، باکتریایی و ویروسی، رقابت با علف‌های هرز و شرایط آب‌وهوایی و خاکی نامساعد هستند. آفات و بیماری‌های گوجه فرنگی اغلب با آفات و بیماری‌های سایر گیاهان خانوادهٔ سیب‌زمینیان مانند بادمجان و توتون مشترک‌اند.[۱]

یکی از بیماری‌های شایع گوجه فرنگی در اثر ويروس موزائيک توتون ایجاد می‌شود. انواع سفیدک و آتشک از سایر موارد شایعی هستند که موجب خرابی این محصولات می‌شوند.

سن سپردار[۴]، کرم طوقه‌بر[۵]، شته، وایت‌فلای، کرم میوه گوجه فرنگی[۶]، کنه تارتن دولکه‌ای[۷]، لیسه و سوسک سیب‌زمینی کلرادو[۸] از آفات گوجه فرنگی می‌باشند.[۲]


مصرف

گوجه فرنگی امروزه در سراسر جهان به شیوه‌های مختلف، به‌صورت خام در انواع سالاد، و به‌طور پردازش‌شده برای تهیهٔ غذا و سوپ، سس و رُب مصرف می‌شود. آب گوجه فرنگی هم‌چنین نوشیدنی خنکی است که برای تهیهٔ برخی کوکتل‌ها چون بلادی مری استفاده می‌شود.


گوجه فرنگی خاصیت اسیدی دارد و به همین دلیل ذخیره و نگاهداری آن در انبار به صورت خام، سس و رُب آسان می‌باشد. این میوه هم‌چنین می‌تواند به صورت ورقه‌های نازک خشک‌شده در روغن زیتون نگاهداری و مصرف شود.

گوجه فرنگی در غذاهای مدیترانه‌ای به خصوص در ایتالیا استفادهٔ فراوان دارد و از مواد اصلی مورد نیاز برای تهیهٔ پیتزا و سس برای پاستا است.[۲]


ارزش غذایی

گوجه فرنگی
(ارزش غذایی برای ۱۰۰ گرم)
آب : ۹۳ تا ۹۵ گرم فیبر : ۱ گرم ارزش غذایی : ۲۰ کیلوکالری سلولز : ۰٫۶ گرم
پروتئین: ۱ گرم لیپید: ۰٫۳ گرم کربوهیدرات: ۴ گرم کربوهیدرات ساده (قند) : ۲٫۶ گرم
مواد معدنی
پتاسیم : ۲۸۰ میلی‌گرم فسفر : ۲۷ میلی‌گرم کلسیم : ۱۱ میلی‌گرم منیزیم : ۱۰ میلی‌گرم
سدیم : ۳ میلی‌گرم آهن : ۰٫۶ میلی‌گرم روی : ۰٫۲۴ میلی‌گرم کلر : ۴۰ میلی‌گرم
ویتامین
ویتامین ث : ۱۳ تا ۳۸ میلی‌گرم ویتامین ب۱ : ۰٫۰۹ میلی‌گرم ویتامین ب۲ : ۰٫۰۴ میلی‌گرم ویتامین ب۳ : ۰٫۵ میلی‌گرم

گوجه فرنگی از لحاظ ارزش غذایی بسیار کم‌کالری (۲۰ کیلوکالری در هر ۱۰۰ گرم) و سرشار از ویتامین‌های مختلف (آ، ث و ای) و مواد معدنی است. ۹۳ تا ۹۵٪ آن را آب تشکیل می‌دهد و قندها که ۳ تا ۴٪ آن را نشکیل می‌دهند عبارت‌اند از گلوکز و فروکتوز.

مهم‌ترین مواد معدنی موجود در گوجه فرنگی که به نوع خاک و کود بستگی دارد شامل پتاسیم، کلر و فسفر است.

گوجه فرنگی هم‌چنین دارای لیکوپن، یکی از قوی‌ترین انواع آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی، و چند نوع رنگ‌دانه از خانوادهٔ کاروتنوئیدها از جمله بتاکاروتن است. [۱]
خواص پزشکی

گوجه فرنگی حاوی ویتامین‌های آ، ث و لیکوپن است. رنگ قرمز گوجه فرنگی از لیکوپن موجود در آن ناشی می‌شود. این ماده که آنتی اکسیدان بسیار قوی‌ای محسوب می‌شود، دارای خاصیت ضد سرطان بوده و از ابتلا به سرطان‌های پروستات و سینه پیشگیری می‌کند. همچنین این ماده روند بالا رفتن سن را کاهش داده و رادیکال‌های آزادی را که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند، از بین می‌برد. ویتامین ث و آ موجود در گوجه فرنگی برای مقابله با سرماخوردگی مفید است.[۹]

تعدادی از تحقیقات نشان می‌دهند که لیکوپن، به خصوص در گوجه فرنگی پخته، در جلوگیری از ابتلا به سرطان پروستات مؤثر است؛ ولی تحقیقات دیگری با این نتایج مغایرت داشتند. این مولکول موجب بهبود توانایی پوست برای حفاظت در برابر پرتوهای فرابنفش می‌شود.

به‌علاوه، تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف گوجه فرنگی و کاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه، سرطان سر و گردن و بیماری‌های مخرب اعصاب مرتبط است.

جهش‌های ژنتیکی در رقم‌های مختلف گوجه فرنگی و انواع وحشی آن گنجی از ژن‌های مختلف که لیکوپن، کاروتن، آنتوسیانین و آنتی‌اکسیدان‌های دیگر تولید می‌کنند به وجود آورده است. میزان این آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها در برخی رقم‌های پرورش داده‌شده نسبت به میزان طبیعی آن افزایش داده شده است. [۲]
سالاد موتزارلا
کاروتنوئیدهای موجود در گوجه فرنگی
(μg/100 g) بتاکاروتن ۴۴۹
آلفاکاروتن ۱۰۱
لیکوپن ۲۵۷۳
لوتئین/زآکسانتین ۱۲۳
فیتوئن ۱۸۶۰
فیتوفلوئن ۸۲۰
نوعی سوپ محلی در اندلس که با گوجه فرنگی تازه تهیه می‌شود.
خوراکی

گوجه فرنگی به طور خام یا پخته خورده می‌شود. گوجه فرنگی خام را می‌توان با نمک مصرف کرد، ولی اغلب آن را در سالاد با موادی دیگر مخلوط می‌کنند و سپس مصرف می‌کنند. گوجه فرنگی خام هم‌چنین برای تهیهٔ برخی سوپ‌ها استفاده می‌شود.

پختن گوجه فرنگی موجب از بین رفتن بخشی از ویتامین‌های آن می‌شود، ولی در عین حال جذب لیکوپن را افزایش می‌دهد. گوجه فرنگی پخته از مواد تشکیل‌دهندهٔ بسیاری از غذاها و سس‌هاست.[۱]
فراوری گوجه فرنگی

امروزه صنعت عظیمی فراوری گوجه فرنگی را برعهده دارد و آن را به صورت خشک‌ شده، پوست‌کنده، پوره، رُِب، انواع سس از جمله سس کچاپ، پودر و آب‌میوه در اختیار مصرف‌کنندگان می‌گذارد. دو عمل اصلی فراوری صنعتی گوجه فرنگی تغلیظ کردن و خشک کردن هستند.[۱]
دلمه گوجه فرنگی
نگاهداری

گوجه فرنگی نرسیده معمولاً در دمای اتاق و در جای تاریک نگاهداری می‌شود تا زمانی که برسد. با این شرایط، عمر مفید آن ۳ تا ۴ روز است. پس از رسیدن، گوجه فرنگی باید ظرف یک تا دو روز مصرف شود. گوجه فرنگی تنها در صورتی در یخچال قرار داده می‌شود که کاملاً رسیده باشد، هرچند این موجب تغییر طعم می‌شود. [۲]
مسمومیت

برگ‌ها، ساقه و میوهٔ سبز نرسیدهٔ این گیاه دارای میزان کمی توماتین است که سمی است. مصرف برگ گوجه فرنگی در چای در حداقل یک مورد موجب مرگ فرد شده است، ولی به‌طور کلی میزان توماتین گوجه فرنگی به آن حد زیاد نیست که برای انسان خطری داشته باشد، و غذاهایی چون گوجه فرنگی سبز نرسیدهٔ سرخ‌شده برای سلامتی ضرری ندارند. گوجه فرنگی رسیده دارای توماتین نمی‌باشد.[۲]

مصرف گوجه فرنگی خام در بعضی از افراد موجب حساسیت می‌شود و می‌تواند به آنافیلاکسی منجر شود. این حساسیت نادر به‌علت ترکیب برخی از پروتئین‌های موجود در گوجه فرنگی و ایمونوگلوبین‌های ای می‌باشد.

گوجه فرنگی تازه می‌تواند به باکتری سالمونلا آلوده شود. در اواخر بهار سال ۲۰۰۸ مصرف گوجه فرنگی آلوده به این باکتری در ایالات متحدهٔ آمریکا موجب مسمویت ۲۲۸ فرد و بستری شدن ۲۵ نفر در ۲۳ ایالت گردید. به این ترتیب گوجه فرنگی از بسیاری از زنجیره‌های غذایی و فروشگاه‌ها جمع‌آوری گردید. در کانادا گزارشی حاکی از مسمومیت به‌علت مصرف گوجه فرنگی آلوده اعلام نشد، ولی زنجیره‌های غذایی بزرگ چون مک‌دونالد و کی‌اف‌سی از روی احتیاط گوجه فرنگی را موقتاً از منوهای خود حذف کردند.[۱]
گوجه فرنگی سبز سرخ‌شده و سوخاری از غذاهای جانبی در جنوب ایالات متحدهٔ آمریکاست.
میوه یا تره‌بار

از لحاظ گیاه‌شناسی گوجه فرنگی میوه محسوب می‌شود. با این حال میزان قند و شیرینی گوجه فرنگی نسبت به میوه‌های دگر کم‌تر است و اغلب به‌عنوان بخشی از سالاد یا غذایی اصلی، و نه دسر، سِرو می‌شود. به این ترتیب به‌علت مصرف عملی‌ای که در آشپزی دارد تره‌بار خوانده می‌شود. این ابهام مختص گوجه فرنگی نیست و تعدادی دیگر از گیاهانی که تره‌بار می‌خوانیم، هم‌چون بادنجان، خیار، کدو و کدو حلوایی، میوه هستند.

این ابهام در ایالات متحدهٔ آمریکا در سال ۱۸۸۷ موجب یک مباحثهٔ حقوقی شد. در این سال قوانین تعرفه‌های گمرکی موجب می‌کردند که برای تره‌بار (و نه میوه‌ها) عوارض پرداخت شود. به این ترتیب جایگاه و طبقه‌بندی گوجه فرنگی در این کشور اهمیت قانونی یافت. دیوان عالی ایالات متحده آمریکا برای حل این مشکل، در روز ۱۰ مه ۱۸۹۳ بر پایهٔ تعریف عمومی که گوجه فرنگی را به‌علت استفادهٔ عملی آن تره‌بار محسوب می‌کرد، اعلام کرد که گوجه فرنگی جزء تره‌بار است. با این حال این اظهار تنها به‌منظور به‌عمل درآوردن قوانین تعرفه‌های گمرکی بود و موجب اقدام برای تغییر رده‌بندی گوجه فرنگی از لحاظ گیاه‌شناسی نگردید.

شورای اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۱ در یک رهنمود اعلام کرد که گوجه فرنگی باید میوه محسوب شود. [۲]
رکوردها

سنگین‌ترین گوجه فرنگی وزنی برابر ۳٫۵۱ کیلوگرم داشت و در سال ۱۹۸۶ در اکلاهما پرورش داده شده بود. بزرگترین گوجه فرنگی نیز با عرضی برابر ۱۹٫۸ متر در سال ۲۰۰۰ در انگلستان به ثبت رسید.
درخت گوجه فرنگی در تفرجگاه جهانی والت دیزنی در فلوریدا.

بوتهٔ بزرگ گوجه فرنگی موج�

فروشنده: گلن دات آی آر

قیمت: 5,500 تومان

درصد :49

روش خرید: برای خرید آموزش کشت گوجه فرنگی در گلخانه اورجینال، پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش، ابتدا محصول یا محصولات مورد نظرتان را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید، سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید. جهت مشاهده فرم خرید، روی دکمه زیر کلیک کنید.


خرید آموزش کشت گوجه فرنگی در گلخانه اورجینال


برای دیدن سایر محصولات این فروشنده اینجا کلیک کنید.

پیشنهاد خرید این محصول به دوستان

محصولات مرتبط
تذهیب – مجموعه ای کامل از بهترین الگوهای اسلامی آموزش تصویری کیبرد (اورجینال) آموزش قالي بافي اواز و تصنیف خوانی
تذهیب – مجموعه ای کامل از بهترین الگوهای اسلامی آموزش تصویری کیبرد (اورجینال) آموزش قالي بافي اواز و تصنیف خوانی
10,000 تومان خرید تذهیب – مجموعه ای کامل از بهترین الگوهای اسلامی 11,000 تومان خرید آموزش تصویری کیبرد (اورجینال) 4,000 تومان خرید آموزش قالي بافي 6,000 تومان خرید اواز و تصنیف خوانی
مجموعه کامل آموزش خیاطی/اورجینال/ آموزش کامل آشپزی و شیرینی پزی آموزش ویولون/اورجینال انواع محیطهای عکاسی و نحوه اصلاح خطاها در عکس
مجموعه کامل آموزش خیاطی/اورجینال/ آموزش کامل آشپزی و شیرینی پزی آموزش ویولون/اورجینال انواع محیطهای عکاسی و نحوه اصلاح خطاها در عکس
7,800 تومان خرید مجموعه کامل آموزش خیاطی/اورجینال/ 8,200 تومان خرید آموزش کامل آشپزی و شیرینی پزی 5,000 تومان خرید آموزش ویولون/اورجینال 8,000 تومان خرید انواع محیطهای عکاسی و نحوه اصلاح خطاها در عکس
رضا خراسانی بازدید : 21 یکشنبه 07 آبان 1391 نظرات (0)
آموزش کشت هیدروپونیک (هایدروپونیک) اورجینال

آموزش کشت هیدروپونیک (هایدروپونیک) اورجینال

دسته نرم افزار آموزشی زیردسته هنری

مقدمه

در اواخر قرن نوزدهم با شناخت مواد غذایی پرمصرف و بعدها نیاز به مواد کم‌مصرف و فراهم نمودن شرایط تهویه مناسب در محلولهای غذایی بطور مصنوعی سیکل کامل تولید از مرحله سبز شدن تا مرحله باردهی و مرگ از نظر علمی در حوالی سالهای 1930 ـ 1920 امکان‌پذیر اعلام گردید. اصطلاح هیدروپونیک Hydroponicum اولین بار بوسیله Gericke پیشنهاد شد که او موفق گردیده بود در کالیفرنیا تولید نباتات را در معیار تجارتی بدون استفاده از خاک از رشد اولیه تا مرحله باردهی نشان دهد. این اصطلاح مجموعه‌ای است از یک لغت یونانی Hydro یعنی آب و کلمه لاتین Ponero یعنی جای دادن که بطور خلاصه مفهوم قرار گرفتن چیزی در آب از آن استنباط می‌گردد.

هنگامی که استفاده از روش آب کشت و تولید محصولات کشاورزی بدون استفاده از خاک مطرح می‌شود این سوال ظاهرا بسیار ساده پیش می‌آید که وقتی میلیونها هکتار زمین مزروعی وجود دارد که قسمتی هم بدون استفاده مانده، وقتی خاک به عنوان منبع مواد غذایی گیاهان و محیط طبیعی رشد آنها به بشر ارزانی شده چرا به جای استفاده از آن به دنبال روش تولید بدون استفاده از خاک برویم؟ پاسخ این سوال در مواردی که جامعه مصرف کننده مثلا سبزیجات تازه به دلایل صنعتی ، تجارتی ، نظامی و غیره در منطقه بدون خاک مزروعی مستقر شده و یا دسترسی با آب ارزان قیمت نداشته و مسائل حمل و غیره مطرح باشد نسبتا آسان است.


سیر تکاملی

از زمانی که Gericke در سال 1929 امکان کشت تعدادی از نباتات را بدون استفاده از خاک تا مرحله تکامل و باردهی آنان به ثبوت رساند تا امروز که در نقاط مختلف جهان تولید با روش آب‌کشت به صورت تجارتی معمول گردیده، فکر دانشمندان و متخصصین به تکامل این روش و رفع نواقص آن مشغول بوده است. دستگاه یا ظرفی که Gericke از آن استفاده کرد در حقیقت جعبه‌ای یود که به جای درب آن یک ورق توری قرار داشت. روی توری بستر بذور و زیر آن مقداری فضای خالی و بعد از فضای خالی محلول غذایی در کف محفظه واقع می‌شد.

نبات پس از سبز شدن در بستر بذر که از جنس سنگریزه یا ماده دیگری غیر از خاک بود ریشه خود را از سوراخهای توری عبور داده و ریشه پس از طی فضای خالی زیر توری خود را به محلول غذایی می‌رساند. با پاشیدن آب یا محلول غذایی روی بستر بذر ، رطوبت برای رشد بذر و جلوگیری از خشک شدن آن قسمت ریشه که داخل محلول غذایی قرار نداشت، تامین می‌گردد. به علاوه با تبخیر مختصری که از سطح محلول غذایی و یا در اثر محلول‌پاشی از بالای توری حاصل می‌شد درصد رطوبت فضای زیر توری تا سطح محلول غذایی را بالا نگه داشته و از خشک شدن ریشه‌های واقع در این قسمت جلوگیری می‌گردید. ضمنا این ریشه‌ها حداکثر دسترسی به هوا را داشتند.

با این روش Gericke تضاد مکانیسم آب و هوا را در محیط رشد ریشه به شکلی از بین برد اما این روش برای تولید تجارتی راه حل مناسبی ارائه نمی‌داد و چند نقص کلی و عمده داشت. یکی اینکه طبیعت این نباتات اقتضا نمی‌کرد که ریشه آنها در هوا آویزان باشد بلکه برعکس نیاز به اتکا داشتند. و دیگر مشکل اینکه در طوقه ریشه گیاهان حساس پوسیدگی ایجاد شد. ولی در هر حال با تلاش شبانه روزی دانشمتدان و محققان ، امروز مطالعه و تحقیق و کسب تجربه در این زمینه به حدی توسعه یافته و مورد توجه قرار گرفته است که آینده کار برد روش آب‌کشت را خیلی روشن جلوه می‌دهد. در حال حاضر تولید تجارتی محصولات با روش آبکشت در آمریکا ، ژاپن ، اروپا و هندوستان رو به افزایش بوده و در سایر نقاط دنیا در حال پیشرفت است. بدون تردید کشور ما نیز دور از این تکنولوژی قرار نخواهد گرفت.
انواع روشها
کشت مستقیم در محلول غیر متحرک

این روش شباهت زیادی به اولین روش تولید آبکشی دارد که در آن قسمتی از ریشه‌ها به منظور جذب اکسیژن در هوا قرار داشته و قسمتی در محلول غذایی جایی می‌گیرند. به دلایلی عمده امروزه در سیستمهای تجارتی از آن استفاده نمی‌شود.

کشت در مه

این روش شباهت زیادی به روش کشت در محلول دارد با تفاوت که غذا به صورت مه یا باران پودر شده به نباتات پاشیده می‌شود ولی به همان دلایل ذکر شده از قبیل اشکالاتی که نگه داشتن نباتات دارد و همان مشکلات بیولوژیکی روش بالا ، روش کشت در مه هنوز تجارتی نگردیده و در حال حاضر تحقیقاتی در این مورد در کشور ایتالیا جریان دارد.

کشت در ماده جامد با مدار باز از نظر محلول غذایی

در عمل مثل روش کشت در خاک است با این تفاوت که به جای خاک ماده بی‌اثری مثل شن یا سنگریزه مورد استفاده قرار گرفته و ریشه‌ها در این ماده رشد می‌کنند. از نظر وسایل و ساختمان و تاسیسات ، روی هم رفته خیلی ساده می‌باشد. مشهورترین نوع این روش ، کشت در ماسه یا شن با استفاده از محلول غذایی از سطح ماسه مصرف شده و پس از آنکه مقداری بوسیله ریشه‌ها جذب گردید، بقیه به صورت فاضلاب از سیستم خارج می‌شود. خروج فاضلاب از مدار محلول دهی باعث می‌شود که این روش از نظر صرفه جویی در مصرف آب در مواردی که هزینه تامین آب زیاد است مقرون به صرفه و قابل توصیه نباشد.

روش کشت در ماده جامد با مدار بسته از نظر محلول غذایی

در این سیستم کشت در حوضچه‌های متصل به مخزنهایی صورت می‌گیرد که بوسیله بتن یا استفاده از مواد دیگر ساخته شده است. محلول غذایی از مخزن مربوط بوسیله پمپ وارد حوضچه شده و سطح ارتفاع آن در حوضچه بالا آمده و مجددا بوسیله پمپ تخلیه گردیده و به مخزن مربوطه برمی‌گردد. این عمل بر حسب نیاز نبات به آب و غذا چند بار در روز تکرار می‌گردد.
مزیت عمده این روش در مقایسه با روش مدار باز امکان صرفه جویی در مصرف آب به مقدار زیاد بوده و با مقدار قابل ملاحظه‌ای نیز در مصرف مواد غذایی صرفه‌جویی می‌شود. بدیهی است از نظر کنترل کیفیت و کمیت محلول غذایی مراقبت و دقت بیشتری لازم خواهد بود. به علاوه هزینه تاسیسات اولیه به مراتب بیشتر می‌باشد . در این گلخانه‌ها مورد توجه باشد ، استفاده از سیستم تغذیه و آبیاری با مدار بسته توصیه و تاکید می‌گردد.



موارد استفاده



· محدودیت اراضی

· تولید برخی محصولات خاص

· تولید محصول در غیر فصل طبیعی



مزایا



· کنترل محیط از نظر عناصر غذایی

· یکی از مزیت‌هایی که در ارتباط با تغذیه گیاه در کشت بدون خاک مطرح بوده کنترل محیط از نظر عناصر غذایی است. فرمول محلول غذایی تهیه شده قابل دسترسی است. به عبارت دیگر می‌توان هر ماده‌ای با هر نوع غلظتی تهیه و در محلول قرار داد. نسبت بین یون‌ها را به خوبی می‌توان حفظ کرد. مثلا می‌توان در محلولی نسبت یون آمونیوم به نیترژون را تنظیم کرد. ولی در محیط خاک این مسأله قابل کنترل نیست.



معایب



· مشکل تهویه

· عدم وجود خاصیت تامپونی

· سرمایه‌گذاری زیاد اولیه

در سیستم‌های بدون کشت می‌توان از طریق تعویض محلول غذایی و تهویه مصنوعی تهویه را تأمین کرد. در خاک خاصیت بافری یا تامپونی برای عناصر غذایی وجود دارد ولی در محلول‌های غذایی این مشکل وجود ندارد. مسأله دیگر در کشت بدون خاک سرمایه‌گذاری اولیه برای گیاه می‌باشد. معمولا هیدروپون‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری دارند که ممکن است برای هر نوع محصولی این مساله اقتصادی نباشد.

مواد غذایی مورد نیاز در کشت هیدروپونیک

خاک دارای خاصیت تامپونی و بافری است. بدین مفهوم که اگر عنصری توسط گیاه جذب شد و غلظتش در محلول خاک کاهش پیدا کرد خاک این توانایی را دارد که از فاز جامد یا فاز تبادلی آن عنصر را آزاد و وارد محلول خاک کند و غلظت را به همان سطح اولیه خودش برگرداند. خاصیت تامپونی یا همان حفظ غلظت و آزاد کردن عناصر از فاز جامد یا تبادلی است. ولی در محلول‌های غذایی یا کشت هیدروپونیک تجدید غلظت وجود ندارد. در بعضی از سیستم‌ها ، محلول غذایی حالت چرخشی داشته و در یک محدوده (یا مخزنی) کمبود غلظت خود را جبران کرده و دوباره وارد سیستم خواهد شد که این خود یکی از مزیت‌های خاک در رابطه با کشت بدون خاک است.
در سیستم‌های بدون خاک در تغذیه گیاه از محلول‌های غذایی استفاده می‌کنند لذا برای تهیه محلول‌های غذایی از نمک‌های عناصری مانند نیترات پتاسیم و سولفات پتاسیم استفاده می‌کنند. معمولا برای تهیه این محلول‌ها ، فرمول‌های غذایی متعددی پیشنهاد شده است. برای هر گیاه خاص با توجه به نیاز غذایی آن گیاه ، فرمول غذایی خاصی تنظیم می‌شود. یعنی غلظت لازم در محلول غذایی کنترل می‌شود. بطوری که تمامی عناصر غذایی مورد نیاز در آن به مقدار کافی وجود داشته باشند.
شامل : 1 CD
شماره مجوز:
3465476456










فروشنده: گلن دات آی آر

قیمت: 5,500 تومان

درصد :49

روش خرید: برای خرید آموزش کشت هیدروپونیک (هایدروپونیک) اورجینال، پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش، ابتدا محصول یا محصولات مورد نظرتان را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید، سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید. جهت مشاهده فرم خرید، روی دکمه زیر کلیک کنید.


خرید آموزش کشت هیدروپونیک (هایدروپونیک) اورجینال


برای دیدن سایر محصولات این فروشنده اینجا کلیک کنید.

پیشنهاد خرید این محصول به دوستان

محصولات مرتبط
سه روش مختلف یادگیری به همراه 7 روش حذف گزینه به صورت ویدئویی ویژه کنکور/اصل آموزش قالی بافی سری جدید آموزش منبت كاري آموزش گیتار:اورجینال
سه روش مختلف یادگیری به همراه 7 روش حذف گزینه به صورت ویدئویی ویژه کنکور/اصل آموزش قالی بافی سری جدید آموزش منبت كاري آموزش گیتار:اورجینال
10,000 تومان خرید سه روش مختلف یادگیری به همراه 7 روش حذف گزینه به صورت ویدئویی ویژه کنکور/اصل 4,800 تومان خرید آموزش قالی بافی سری جدید 6,000 تومان خرید آموزش منبت كاري 8,000 تومان خرید آموزش گیتار:اورجینال
آموزش عکاسی در شهر (عکاسی شهری) - اورجينال شركتي آموزش جامع تصویری فلوت آموزش مقدماتی گیتار آموزش گل سازی و عروسک سازی
آموزش عکاسی در شهر (عکاسی شهری) - اورجينال شركتي آموزش جامع تصویری فلوت آموزش مقدماتی گیتار آموزش گل سازی و عروسک سازی
6,900 تومان خرید آموزش عکاسی در شهر (عکاسی شهری) - اورجينال شركتي 9,200 تومان خرید آموزش جامع تصویری فلوت 3,500 تومان خرید آموزش مقدماتی گیتار 10,000 تومان خرید آموزش گل سازی و عروسک سازی
رضا خراسانی بازدید : 10 یکشنبه 07 آبان 1391 نظرات (0)
آموزش احداث گلخانه و کشت خاکی خیار و گوجه فرنگی گلخانه ای اورجینال

آموزش احداث گلخانه و کشت خاکی خیار و گوجه فرنگی گلخانه ای اورجینال

دسته نرم افزار آموزشی زیردسته هنری

آموزش احداث گلخانه و کشت خاکی خیار و گوجه فرنگی گلخانه ای اورجینال
1 سی دی
زبان فارسی
5500 تومان
شماره مجوز:
73463766567










فروشنده: گلن دات آی آر

قیمت: 5,500 تومان

درصد :49

روش خرید: برای خرید آموزش احداث گلخانه و کشت خاکی خیار و گوجه فرنگی گلخانه ای اورجینال، پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش، ابتدا محصول یا محصولات مورد نظرتان را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید، سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید. جهت مشاهده فرم خرید، روی دکمه زیر کلیک کنید.


خرید آموزش احداث گلخانه و کشت خاکی خیار و گوجه فرنگی گلخانه ای اورجینال


برای دیدن سایر محصولات این فروشنده اینجا کلیک کنید.

پیشنهاد خرید این محصول به دوستان

محصولات مرتبط
آموزش تصويري طراحي صورت و چهره/اورجینال آموزش جامع تصویری سنتور آموزش منبت كاري آموزش اتوران سازی اورجینال
آموزش تصويري طراحي صورت و چهره/اورجینال آموزش جامع تصویری سنتور آموزش منبت كاري آموزش اتوران سازی اورجینال
7,900 تومان خرید آموزش تصويري طراحي صورت و چهره/اورجینال 8,700 تومان خرید آموزش جامع تصویری سنتور 5,300 تومان خرید آموزش منبت كاري 9,900 تومان خرید آموزش اتوران سازی اورجینال
آموزش کامل آشپزی و شیرینی پزی آموزش جامع تصویری عود و بربط آموزش خیاطی به صورت کاملا حرفه ای اورجینال آموزش جامع گیتار
آموزش کامل آشپزی و شیرینی پزی آموزش جامع تصویری عود و بربط آموزش خیاطی به صورت کاملا حرفه ای اورجینال آموزش جامع گیتار
8,200 تومان خرید آموزش کامل آشپزی و شیرینی پزی 9,200 تومان خرید آموزش جامع تصویری عود و بربط 15,000 تومان خرید آموزش خیاطی به صورت کاملا حرفه ای اورجینال 10,000 تومان خرید آموزش جامع گیتار
رضا خراسانی بازدید : 11 یکشنبه 07 آبان 1391 نظرات (0)
آموزش پرورش کرم ابریشم اورجینال

آموزش پرورش کرم ابریشم اورجینال

دسته نرم افزار آموزشی زیردسته هنری

کرم ابریشم بیش ازچهار هزارسال توسط مردم پرورش داده می شد این کارنخستین

بار در چین در حدود 2600 سال قبل از میلاد مسیح آغازشد چینی ها رازتهیه

ابریشم را سالها مخفی نگه داشتند ودر اروپا و خاورمیانه تجارت می کردند.

اماسرانجام به دست آوردن ابریشم از طریق کرم ابریشم توسط مردم دیگرکشورها

یاد گرفته شداخیرا یاد گرفته ایم ازمواد مصنوعی موادی شبیه به ابریشم بسازیم

اما تقاضا برای ابریشم طبیعی هنوزبالاست وکرم های ابریشم به

خاطر تولید نخهای ابریشمی به کاربرده می شوند.عمل پروراندن کرم ابریشم

نوغانداری نامیده می شود یک کرم بالغ طول قدش به پنج تا هفت سانتی متر

می رسد او یک کارگرشگفت انگیز است فقط در طی چند روز یک کرم

ابریشم تنها پیله ای می تند که می تواند ششصد متر نخ ابریشم ازآن برداشت

کرد اما بازبه بیست و پنج هزارپیله نیاز است تا نیم کیلونخ ابریشم خام تولید

شود

کرم ابریشم بیش ازچهار هزارسال توسط مردم پرورش داده می شد این کارنخستین

بار در چین در حدود 2600 سال قبل از میلاد مسیح آغازشد چینی ها رازتهیه

ابریشم را سالها مخفی نگه داشتند ودر اروپا و خاورمیانه تجارت می کردند.

اماسرانجام به دست آوردن ابریشم از طریق کرم ابریشم توسط مردم دیگرکشورها

یاد گرفته شداخیرا یاد گرفته ایم ازمواد مصنوعی موادی شبیه به ابریشم بسازیم

اما تقاضا برای ابریشم طبیعی هنوزبالاست وکرم های ابریشم به

خاطر تولید نخهای ابریشمی به کاربرده می شوند.عمل پروراندن کرم ابریشم

نوغانداری نامیده می شود یک کرم بالغ طول قدش به پنج تا هفت سانتی متر

می رسد او یک کارگرشگفت انگیز است فقط در طی چند روز یک کرم

ابریشم تنها پیله ای می تند که می تواند ششصد متر نخ ابریشم ازآن برداشت

کرد اما بازبه بیست و پنج هزارپیله نیاز است تا نیم کیلونخ ابریشم خام تولید

شود

.امروزه بیشترنخ ابریشم به وسیله چین وهندوستان تولید می شود



هرسال60000 تن ابریشم خام تولید می شود و تبدیل به پیراهن – لباس –

روتختی – پرده و دیگر فراورده ها

می شود .این یک صنعت بزرگ است مخصوصا در چین ده میلیون کشاورز

چینی کرم ابریشم پرورش می دهند .



دردنیاانواع مختلفی ازکرم ابریشم برای تولید ابریشم مورداستفاده قرارمی گیرد

حتی نوعی از کرم ابریشم پیله را با همکاری کرم دیگری می تند و نخ دو

لایه تولید می کنند.اگر چه نخهای مصنوعی مانند نایلون و پولیستر وجود



دارند که محکمتر وارزان تر از ابریشم هستند و قیمت آنها پایین تر است اماابریشم

به یک کالای تجملی تبد یل شده است و هنوز مورد تقاضا است زیرا در نگاه

و احساس عالی است.



مراحل پرورش کرم ابریشم :



تفریخ : خروج کرم ازتخم را تفریخ گویند که در شرایط مساعد سیزده روز طول

می کشد پس ازاینکه اولین آثار تفریخ مشاهده شد لازم است جهت تفریخ یکنواخت

به مدت چهل وهشت ساعت دراتاقی کاملا تاریک که دارای دمای 25 درجه

سانتیگراد و هشتاد درصد رطوبت داشته باشد قرار گیرد.



رنگ تخم ها در ابتدا آبی روشن است که درست قبل از خارج شدن کرم ها از

تخم تیره رنگ می شوند


کرم جوان :



کرم ابریشم معمولا دارای پنج مرحله تغذیه و چهارمرحله پوست اندازی است

که به هر مرحله از تغذیه (سن) و به هر مرحله از پوست اندازی (خواب ) گفته

می شود . می توان گفت که کرم ابریشم دارای 5 سن و 4 خواب است

سنین 1و2و3 را( کرم جوان) گویند.سنین کرم جوان حدود یازده روزطول می کشد.



کرم بالغ:

سنین 4و5 به نام کرم ابریشم بالغ نامیده می شود که 15-16 روز به طول

می انجامد در پایان سن پنجم کرمها از اشتها افتاده واز تغذیه باز می مانند

جثه آنها کوچک شده و به رنگ زرد و شفاف درمی آیند که دراین زمان با

گذاشتن وسایل پیله تنی بر روی کرمها موجبات تنیدن پیله فراهم می آید.

عادت غذایی کرم ابریشم :

کرم ابریشم از برگ درخت توت برای تغذیه استفاده می کند و هیچ غذای دیگری

را نخواهد خورد برگ های توت باید بلا فاصله بعد از بیرون آمدن کرم از تخم

دراختیارش قرار گیرد برگهای تازه و لطیفی که مورد نیاز کرم جوان است در

اوایل بهار در دسترس است .برگهای کهنه در سه مرحله اول زندگی کرم

ابریشم (کرمهای جوان) بسیارخشن است در دوره چهارم و پنجم زندگی

(کرم های بالغ) می توانداز برگهای سخت و خشن استفاده کنند.برگها باید عاری

از مواد آفت کش باشند.



یعد از جمع آوری مقدار زیادی از شاخه های درخت توت با برگ های تازه به

عنوان ذخیره غذایی باید آنها را به مدت سه دقیقه در محلول گند زدا قرار داد.

سپس برگها باید در زیر شیر آب خوب شسته شود تا تمام برگها خوب پاک و شسته

شود زیرا می تواند باعث کشته شدن کرم های ابریشم شودبعد با تکان دادن آب

اضافی برگها گرفته شده و در کیسه های پلاستیکی و جای خنک نگه داری شود.




تشکیل پیله:



ابتدای هرتابستان پروانه کرم ابریشم ازپیله خارج می شود پروانه ماده پس از

جفت گیری 400 تخم کوچک می گذارد که طی تقریبا دوهفته یک کرم ابریشم

3میلی متری ازتخم خارج می شود به آنها برگ درخت توت سفید داده

می شودکه حریصانه آنها را می بلعند سپس طی چهار مرحله پوست اندازی

می کنندتا کاملا بالغ شوند .بعد ازحدود یک ماه هرکرم ابریشم شروع به

ریسیدن پیله اطراف خودش می کند این کار به وسیله غده ترشح کننده کرم

ابریشم انجام می شود.


کرم ابریشم یک تارابریشمی نازک ترشح می کند و بعد با چسبی که تهیه می کند

پیله را به صورت سطح صافی به هم می چسباند این کار سه روز و سه شب

طول می کشد که بسته به خصوصیات نوع وروش پرورش کرم ابریشم ،یک پیله

می تواند وزنی در حدود 5/1 تا 5/2 گرم داسته باشد.


اگر چه پیله به عنوان محصول اصلی استفاده نمی شود در عوض برای تهیه

ابریشم خام به کار می رود



دو تا سه روز بعد از تشکیل پیله کرم درون آن به شفیره تبدیل می شودو تقریبا

بعد از دو هفته به صورت پروانه از پیله خارج می شود . ازشفیره کرم ابریشم

برای تهیه غذای ماهی – لوازم دارویی و آرایشی می شود.


باید توجه کنید که طول رشته نخ ابریشمی یک پیله ممکن است 300تا 900 متر

باشد خروج پروانه از پیله می تواند این رشته نخ را تکه تکه کند در حالی که

ابریشم از پیله کامل که شفیره داخل آن است به دست می آید.


در یک مزرعه پرورش کرم ابریشم پروانه های بالغ فقط به اندازه مورد نیاز

اجازه دارند از پیله خارج شوند باقیمانده به وسیله گرما در درون پیله کشته

می شوند برای اینکه ابریشم بتواند ریسیده و به پارچه تبدیل شود.



پروانه کرم ابریشم رنگ متمایل به زرد با بدنی کلفت و پرموى دارد.

عمر پروانه بالغ مد ت بسیار کوتا هی است به اندازه کافی طولانی

برای این که پروانه بتواند تخمگذاری کند.
شماره مجوز:
9764637527524










فروشنده: گلن دات آی آر

قیمت: 5,500 تومان

درصد :49

روش خرید: برای خرید آموزش پرورش کرم ابریشم اورجینال، پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش، ابتدا محصول یا محصولات مورد نظرتان را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید، سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید. جهت مشاهده فرم خرید، روی دکمه زیر کلیک کنید.


خرید آموزش پرورش کرم ابریشم اورجینال


برای دیدن سایر محصولات این فروشنده اینجا کلیک کنید.

پیشنهاد خرید این محصول به دوستان

محصولات مرتبط
آموزش چیدمان سفره هفت سین مسافرتی در بدن خود آموزش طراحی منظره با رنگ و روغن Photoshop Top Secret:اورجينال
آموزش چیدمان سفره هفت سین مسافرتی در بدن خود آموزش طراحی منظره با رنگ و روغن Photoshop Top Secret:اورجينال
12,500 تومان خرید آموزش چیدمان سفره هفت سین 8,000 تومان خرید مسافرتی در بدن خود 5,000 تومان خرید آموزش طراحی منظره با رنگ و روغن 12,000 تومان خرید Photoshop Top Secret:اورجينال
آموزش تصویری آواز و تصنیف خوانی- اورجینال لذت نقاشي با باب راس/به زبان فارسی/اورجینال شرکتی  گلخانه های هلند  آموزش نقاشی
آموزش تصویری آواز و تصنیف خوانی- اورجینال لذت نقاشي با باب راس/به زبان فارسی/اورجینال شرکتی گلخانه های هلند آموزش نقاشی
6,500 تومان خرید آموزش تصویری آواز و تصنیف خوانی- اورجینال 5,000 تومان خرید لذت نقاشي با باب راس/به زبان فارسی/اورجینال شرکتی 5,000 تومان خرید  گلخانه های هلند  3,000 تومان خرید آموزش نقاشی
رضا خراسانی بازدید : 9 یکشنبه 07 آبان 1391 نظرات (0)
فیلم آموزشی انگور اورجینال

فیلم آموزشی انگور اورجینال

دسته نرم افزار آموزشی زیردسته هنری



مو vitaceae


تیره

vitis vinifera L


نام لاتین

grape vine


نام انگلیسی

درخت انگور-مو


نام فارسی



انگور یکی از میوه هایی است که از زمانهای بسیار قدیم مورد استفاده قرار میگرفته است.به طور کلی 2نظریه متفاوت در مورد انگور وجود دارد،عده ای معتقدند که حتی پیش از پیدایش غلات مورد استفاده بشر قرار گرفته است.عده ای دیگر دیرینگی انگور را در حدود 6تا7هزارسال تخمین میزنند.

انگور درختچه ای بالارونده که به کمک پیچک های خود به سهولت از موانع و درختان مجاور بالا میرود و درازای ان به 10 الی 15 متر میرسد ساقه ان گره دار و برگهایش متناوب دارای دمبرگ دراز شامل 5لوب دندانه داربه رنگ سبز تیره در سطح فوقانی برگ پهنک کرک دار و مایل به سفید در سطح تحتانی پهنک است.گلهای کوچک و مجتمع به صورت خوشه مرکب دارد کاسه گل ان 5 دندانه جام ان مرکب از 5گلبرگ ازاد و 5پرچم است.میوه ان سته و گوشتدار است و پس از رسیدن دارای طعم شیرین ملایم و رنگهای متفاوت به تناسب نژادهای مختلف میگردد.

نیاز به اب و هوای گرم و معتدل دارد،سیستم ریشه ای عمیق دارد و نیاز ابی متوسط است به خشکی مقاومت دارد مخصوصا اگر در خاکهای عمیق استقرار یابد،به رطوبت مقاومت پایینی داردو نسبت به باد اگر روی داربست باشد مقاومت متوسط تا خوبی دارد.گرده افشانی با باد انجام میشود و نیاری به حشره نیست شرایط گرم و خشک گرده افشانی و میوه دهی را بهبود میبخشد

ازدیاد مو

ازدیاد مو به دو صورت انجام میشود:الف)ازدیاد غیرجنسی:۱/قلمه زدن برای اینکار هرگاه در پاییز خواستیم قلمه بزنیم از شاخه های سال جاری که مقداری هم شاخه ۲ساله داشته باشد استفاده میکنند قسمت ۲ ساله را در اگور کاری کلید مینامند. طول قلمه ها را ۶۰ تا ۸۰ سانتیمتر میگیرند.بعد از بریدن در پاییز انها را در زیر ماسه نرم مرطوب و نسبتاً سرد تا بهار نگه می دارند. در بهار و زمان درخت کاری انها را ابتدا مدت ۴۸ ساعت در داخل اب می خوابانند به طوری که کاملاً در اب غرق باشند انگاه انها را می کارند. قلمه ها را می توان در اذر یا دی ماه هم گرفته و در سرمای ۴ درجه و هوای مرطوب تا بهار نگه داشت با گرم شدن هوا از سردخانه دراورده شپش انها را کاشت.اگر بخواهند در بهار قلمه بگیرند باید از شاخه های یک ساله استفاده شود که همراه چند سانتیمتر از شاخه چند ساله(کلید) است.

۲/خوابانیدن:شاخه های دراز یکساله یا امسال را در پایز زیر خاک میکنند و به گیاه فرصت میدهند که ریشه بدهد . حتی هر جوانه اش به گیاه تازه ای تبدیل شود.همیشه قویترین شاخه یکساله را انتخاب میکنند.روش خوابانیدن بهترین نتیجه را میدهد و همچنین گیاه تولید شده زودتر به بار مینشیند.

۳/پیوند:در درخت انگور از پیوند اسکنه استفاده میشود زمان پیوند فصل پاییز است و درخت پایه فرتوت را از نزدیکی خاک بریده در مقطع ان شکافی ایجاد کرده و جوانه یا پیوندک را در شناف قرار میدهند.

۴/ازدیاد به وسیله جوانه:یک جوانه را که خوب رشد کرده با یکی دو سانتی متر چوب در سمت راست و چپ ان بریده و در داخل یک خاک گلدان افقی گذاشته و فشار میدهند به طوریکه داخل خاک فرورفته تنها جوانه از خاک بیرون باشد.گلدان را باید در اطاق گرم گذاشت چون جوانه برای رشد به خاک گرم احتیاج دارد.

ب)ازدیاد جنسی:ازدیاد به وسیله بذر این روش زیان معمول نیست و بیشتر برای اجاد واریته های تازه انگور استفاده میشود.



تنک کردن نگور (مو)

تنک کردن عبارتست از کم کردن تعداد خوشه های گل یا میوه.این عمل اثر حتمی بر بالا بردن کیفیت انگور دارد.با هرس ملایم یعنی باقی گذاشتن تعداد زیادتری جوانه مرکب بر روی بوته در فصل زمستان.وسپس تنک کردن تعدادی از خوشه های گل در فصل بهار عملا نسبت برگ به گل بالا میرود یعنی برای هر خوشه تعداد زیادتری برگ روی بوته باقی می ماند که از طریق مقدار بیشتری مواد قندی به حبه ها رسیده و درشت تر میشود.باقی گذاشتن تعداد زیادتری برگ روی بوته نه تنها باعث تغذیه بهتر خوشه میشود بلکه خود گیاه نیز به طور کلی از مواد غذایی بیشتری برخوردار خواهد شد.از انجا که تنک کردن عبارتست قطع بعضی از قسمت های زنده و فعال گیاه دارای اثری مشابه هرس دارد یعنی واکنش گیاه در برابر تنک کردن عبارت خواهد بود از تمرکز بیشتر مواد به قسمتهای باقیمانده.درعین حال طی تنک کردن از سطح برگ کم نمیشود این عمل نه تنها باعث تضعیف گیاهنمیشود بلکه باعث تقویت گیاه میشود.بنابراین تنک به مراتب بهتر و بیشتر از هرس کردن کیفیت میوه را بالا میبرد.

با تنک کردن صحیح عملا میتوان ظرفیت میوه دهی بوته را افزایش داد زیرا سطح برگ بیشتر باعث تقویت تدریجی ان شده و به تدریج میتوان خوشه های بیشتری را روی بوته باقی گذاشت.

خوشه های بوته های تنک شده کمتر دچار پوسیدگی و قارچ زدگی میشوند و معمولا هزینه برداشت به دلیل همزمان رسیدن پایین می اید.

تنک کردن گل:

تنک کردن خوشه گل معمولا در زمانی بین ظهور برگ تا باز شدن گلها انجام میگیرد.نسبت تعداد برگ به خوشه افزایش می یابد.به هنگامی که پرچم و مادگی در حال تشکیل باشند افزایش تعداد برگ باعث میشود که مواد قندی بیشتری به خوشه باقیمانده برسد و تعداد حبه های سالم در خوشه بالا رفته و خوشه ها پرپشت میشود.تنک کردن خوشه گل در اوایل بهار و به محض ظهور گلها انجام پذیرد.برتری این روش بر دیگر تنک کردن ها این است که خوشه های گل باقیمانده مدت طولانی تری از بالا رفتن نسبت برگ به خوشه استفاده می کنند.

تنک کردن خوشه میوه:

در این نوع تنک کردن خوشه ها پس از تشکیل حبه از شاخه جدا میشوند.این روش بر روی تعداد حبه و یا طول ان اثر مستقیمی ندارد.در واقع خوشه های کوچک یا بسیار بزرگ و خوشه های که شکل مناسبی ندارند جدا میشود.بدیهی است که خوشه های باقیمانده از موتد غذایی بیشتری برخوردار شده و حبه های ان درشت تر میشود.این روش برای تنظیم میزان محصول ارقامی به کار میرود که بیش از حد محصول میدهند.

تنک کردن حبه:

مقداری از انتهای خوشه بطوری که تعداد دلخواهی از حبه ها باقی بماند قطع میشود.با اجرای این روش در صورتی که بلافاصله پس از تشکیل حبه ها عمل تنک کردن انجام شود حبه های باقیمانده ۳۰٪اضافه وزن پیدا می کنند.تاخیر در انجام تنک کردن باعث میشود از میزان اضافه وزن کاسته شود و به ۱۰ تا ۲۰٪ برسد.معمولا در بیشتر ارقام خوشه ها را به گونه ای کوتاه می کنند که حدود ۸۰ تا۱۰۰ حبه باقی بماند

پیش رس کردن انگور:

در بعضی از مناطق گرم تولید رنگ در پوست به دلیل گرمای زیاد به اندازه طبیعی و مردنظر نمیرسد.برای رفع این مشکل میتوان از اتفن یا اتیلن(که باعث ازاد شدن تدریجی اتیلن در گیاه میشود) باغلظت ۲۰۰ تا ۲۰۰۰قسمت در میلیون استفاده کرد بهترین زمان هورمون اشی ۱یا ۲ هفته پس از شروع تغییررنگ در پوست حبه است.

اتیلن به صورت گازی است و مصرف ان در محیط سربسته و انبارها س از برداشت امکان پذیر بوده و برای استفاده از این گاز در مزارع از افتن استفاده میشود.

به تعویق انداختن رسیدگی:

به دلیل همزمان رسیدن انگورهای مناطق مختلف معمولا با قیمت ایین به فروش میرسد به کارگیری از بعضی هورمونها رسیدن میوه را به تعویق می اندازد.یکی از هورمونها اکسین است یا غلظت ۵/۲تا۲۵ قسمت در میلیون رسیدن ارقام بیدانه را تا حدود ۱تا۳ هفته به تاخیر می اندازد.زمان هورمون پاشی پس از تشکیل میوه در اوایل فصل رشد است.

ازدیـــــــاد حجــــــــم حبــــــــه های انگــــــــور



بعضی از هورمون های گیاهی در صورتی که با غلظت مناسب و در زمان مناسب روی خوشه ها پاشیده شوند اثری مشابه حلقه برداری (ازدیاد حجم حبه ها)دارند.اگر هورمون پاشی با حلقه برداری باشد اثر ان تشدید خواهد شد.ژیبرلین یکی از هورمون هایی است که در بزرگ شدن حبه ها نقش دارد.

ژیبرلین به صورت قرص هایی سفیدرنگ با نام تجاری برلکس موجود است هر قرص حاوی ۱گرم ماده موثر خواهد بود این قرص ها قابل حل در اب بوده و به دو طریق در اختیار گیاه قرار میگیرد:یکی فروبردن خوشه انگور در محلول و دیگری پاشیدن محلول برروی بوته.روش دوم اسانتر بوده اما اجرای ان میزان مصرف هورمون را بالا برده.این ماده بسیار سریع الانتقال در گیاه بوده و به هر نقطه ای پاشیده شود به خوشه میرسد.محلول پاشی رسیدن انگور را تا ۱هفته به تاخیر می اندازد و تا حدودی از میزان مواد جامد محلول در حبه(قند)میکاهد.

در بیشتر کشورها ارقام بیدانه را ۲بار محلول پاشی میکنند:بار اول در ابتدای ظهور گلها باغلظت۵/۲ تا ۲۰ قسمت در میلیون به منظور تنک کردن خوشه و بار دوم پس از لقاح تقریبا دو هفته پس از هورمون پاشی اول با غلظت ۲۰ تا۴۰ قسمت در میلیون به منظور ازدیاد حجم حبه.به این ترتیب تعداد حبه در خوشه کم شده اما حبه های باقیمانده بسیار درشت میشوند

جلوگیری از ریزش گل انگور

برای جلوگیری از ریزش گل ۳تا ۶روز پس از باز شدن گلها محلول ۲ تا ۱۰ قسمت در میلیون اکسین استفاده کرد.برای دستیابی به نتیجه مطلوب تر بایستی خوشه ها را کامل به این محلول اغشته کرد

نتیجه ناشی از محلول پاشی مساوی در پاره ای از اوقات بهتر از حلقه برداری است.محلول پاشی در زمانی که گل ها باز شده اند باعی تشکیل دیواره بذر در ارقام بیدانه شده و بذرهایی پوک تولید میکند.

محلول پاشی با غلظت بیشتر از ۱۰ قسمت در میلیون باعث ایجاد سوختگی در برگ میشود.

از اکسین های دیگر مانند اسید نفتوکسی استیک میتوان استفاده کرد.

برای جلوگیری از بذرهای پوک میتوان از ژیبرلین استفاده کرد.ژیبرلین اثر دوجانبه ای روی رشد میوه دارد.اگر پیش از باز شدن گلها و تلقیح مادگی بر روی گل پاشیده شود مادگی از بین رفته و باعث ریزش میوه میشود اما اگر تلقیح شده باشد دیگر اثری روی مادگی ندارد و باعث ازدیاد حجم یاخته میشود که در نتیجه حبه ها درشت تر میشود.

تاثـــــــیر مـــــــــواد تنـــــــظیم کننده رشد بر انگـــــــــــور



استفاده از هورمون های گیاهی به منظور بالا بردن میزان محصول و کیفیت انگور از ۲۰ سال پیش اغاز شده است.۴هورمون موثر بر انگور از بین هورمون های ازمایش شده:



الف)این گروه در صورتی که با غلظت معین و در زمان مشخص به کار روند اثری شبیه حلقه برداری دارند و اگر همزمان با حلقه برداری صورت گیرد اثر ان تشدید میشود که شامل از گروه اکسین ها اسیدکلروفتوکسی استیک از گروه بازدارنده ها کلرواتیل تری متیل امینیوم کلراید از گروه ژیبریلین اسید ژیبریلیک

ب)از گروه اتیلن اتفن که باعث تسریع در رسیدن حبه ها و ایجاد رنگ در حبه میشود

حلـــــــــقه بــــــــرداری انـــــــگور



عبارتست از برداشتن یک لایه پوست درخت و یا زخم کردن ان باعث بالابردن باردهی و کیفیت انگور میشود.قطر این لایه حدود ۲ میلیمتر و کلفتی ان به ضخامت پوست بدون صدمه زدن به چوب میباشد.حلقه برداری بر روی شاخه نازکتر به علت تاخیر در ترمیم زخم و مشکل بودن عمل توصیه نمیشود.اثر حلقه برداری بر روی تنه در تمام گیاه ظاهر میشود اما اگر بر روی بازو انجام شود فقط همان بازو تحت تاثیر قرار میگیرد.

در حلقه برداری پوست تنه باید به طور کامل برداشته شود به طوری که رابطه پوست بالا با پایین به طور کامل قطع شود.اثر انی حلقه برداری این است که مانع جریان شیره پرورده از پایین به بالا میشود . مواد خامی که توسط ریشه جذب میشود و از طریق اوند چوبی بالا میرود در برگ به شیره پرورده تبدیل شده و در مسیر برگشت که از طریق اوند ابکش صورت میگیرد به مانع برخورد کرده و در بالای محل زخم انباشته میشود.در اثر این فرایند قند و هورمون های گیاهی و نشاسته بیشتری به قسمت بالای زخم میرسد.

زخم را به گونه ای باید ایجاد کرد تا سریع التیام پذیرد یعنی قطر حلقه نباید زیادتر از ۲تا۳ میلمتر باشد در غیر اینصورت مدت زیادی برای بهبودی زخم لازم است و ممکن است درخت ضعیف یا خشک شود.به طور معمول ۱یا ۲ماه بعد زخم توسط لایه زاینده التیام پذیرد.

اهــــــــــــــداف حـــــــلقــــــــه برداری

۱/بالا بردن درصد به میوه نشستن گیاه به عبارتی جلوگیری از ریزش گل:زمان انجام چند روز پیش از ظهور گلها یا پس از دوران گلدهی.پس از انکه ریزش طبیعی شروع شد اثری ندارد.

۲/بزرگ شدن جبه:زمان انجام باید با بزرگ شدن حبه ها همزمان باشد این زمان نمی پس از ریزش طبیعی گلهاست.

۳/تسریع در رسیدن میوه:در اوایل دوره رسیدن حبه ها یعنی هنگامی که انباشت مواد قندی اغاز شده

از چاقوی دولبه گوناگونی استفاده میشود.برای انجام حلقه برداری چاقو دولبه را در پوست تنه فرو کرده و حلقه وار به دور تنه میکشند به طوری که لایه از پوست به طور یکنواخت از تنه جدا شود.برای شاخه های نازکتر نوعی قیچی به شکل گازانبر که با قرار دادن شاخه بین لبه های ان و وارد اوردن فشار و چرخاندن ان پوست از شاخه جدا میشود قطر پوست نباید بیش از ۲ تا ۳ میلیمتر باشد و باید به طور کامل پوست جدا شود به طوری که رابطه بالا با پایین قطع شود و نباید چوب تنه جدا شود چرا که باعث از بین رفتن اوند چوبی شده و اب و مواد معدنی از ریشه بالا منتقل نمیشود.

هرس:

وقتیکه طول شاخه های درخت انگور بیش از حد باشد از قدرت ریشه ها برای رسانیدن مواد غذایی کاسته میشود لذا هرس سالیانه برای جلوگیری از طویل شدن بیش از اندازه درخت ضرورت دارد.



مهمترین هرس های درخت انگور عبارتند از ۱/ هرس پاییزی:مستقیما پس از برداشت میوه ها صورت میگرد و در ان شاخه های که میوه داده اند در پاییز کوتاه میکنند.

۲/هرس اصلی:مهمترین هرس برای تمام درخت انگور بویژه برای شاخه اصلی که ادامه دهنده تنه درخت است در این هرس از ان مقداری که تنه امسال در روی شاخه اصلی رشد کرده ۵ تا ۶ جوانه و حداکثر ۸ جوانه را باقی گذاشته بقیه را بریده و حذف میکنند. در مورد شاخه های جانبی که خوب رشد کرده اند هم باز برای ان مقدار که امسال رشد کرده ۲ یا ۳ جوانه برای هر شاخه باقی گذاشته و بقیه را هرس میکنند تنها همین جوانه های باقیمانده روی تنه اصلی و شاخه های فرعی هستند که در بهار اینده رشد کرده و میوه میدهند. بهترین زمان هرس اصلی اذر دی و بهمن است مشروط بر اینکه زمان انجام ان هوای منطقه از ۸ درجه زیر صفر گرمتر باشد.این هرس نباید دیرتر انجام گیرد. در هرس زمستانی درخت انگور برخلاف هرس سایر میوه ها شاخه ها را بلافاصله از بالای جوانه نمیبرند بلکه حدود ۲ سانتیمتر بالای جوانه را هم باقی میگذارند در غیر اینصورت بالاترین جوانه خشک میشود.

۳/هرس فرم دادن:تنها در نهالهایی که تازه کشت شده اند در سالهای اول و دوم انجام میگیرد. لذا در بهار برای نهال تنها ۳ جوانه باقی میگذارند پس از اینکه جوانه ها رشد کردند و طول یکی از شاخه ها به ۲۰ سانتیمتر رسید ان را به عنوان تنه اصلی پذیرفته و شاخه های دیگر را از ته میبرند. در صورت لزوم سال بعد نیز به شاخه اصلی اجازه رشد داده و شاخه های جانبی را که در ارتفاع نمتر از ۵۰ سانتیمتر رشد کرده اند قطع میکنند.بدین وسیله درختان انگور به ارتفاع ۵/۱تا۲ متر ایجاد می کنند.

۴/هرس برگ:این هرس فقط در درختان انگور کوتاه قد(۵/۱تا۲متر)و در اواخر بهار صورت میگیرد. در این هرس تنها برگهای زیادی که مانع تابش مستفیم نور خورشید به خوشه های انگور قسمت میانی تاج درخت میشوند با دست چیده و دور می اندازند.

بیماریها و افات:بیماری های درخت انگور به ۳ دسته حیوانی قارچی و ویروسی تقسیم میشوند.انگلهای حیوانی که مهمترین ان شپشک مو است که هم ریشه و هم برگ ها را الوده میکند که برای مبارزه با ان بیشتر از سموم سیستیک استفاده میکنند. انگلهای قارچی که میتوان ار کپک خاکستری نام برد که در درجه اول به حبه های انگور و سپس به برگ و چوب انگور حمله میکند.اسپور ان روی چوب درخت انگور تمام سال زنده مانده و به محض مساعد شدن محیط فعالیت مجدد خود را از سر میگیرد ــــ سفیدک دروغی که روی برگ مو به صورت لکه سفید کوچکی به قطر تقریبی ۱ سانتی متر ظاهر شده و کم کم زرد و مثل روغن یا شیشه قابل عبور نور میشود. ــــ سفیدک حقیقی که به محض سر اوردن گیاه از خاک میتواند انرا الوده کند به صورت پودری سفیدرنگ در سطح برگهای جوان ظاهر شده و مانع رشد ان میشود و اندکی بعد گیاه به دور خودش میپیچد.بر ضد همه بیماری های قارچی میتوان با قارچکش های گوگرددار مبارزه نمود.کمبود عناص کافی البته کمبود برخی عناصر معدنی نیز ظاهری شبیه به بیماری به برگ میدهد که با حل کردن عناصر مورد نظر در اب و استفاده به عنوان کود برگی روی درختان و برگهایشان علائم فوق را از بین برد.

کاشت انگور

در پاییز و پیش از کاشتن نهالهای انگور نخست روی زمین کودهای معدنی و الی را به مقدار لازم ریخته انگاه با یک شخم عمیق انها را به زیر خاک میفرستند.سپس زمین را به صورت جوی پشته در می اورند نهالها را روی پشته و کنار جوی کاشته میشود.هنگام کاشت چاله ها را به عمق حدود ۵۰cm کنده نهالها را در انها می کارند چاله که در انها نهال کاشته میشود به صورت ۵۰*۵۰کنده و داخل انها مقداری کمپوست کهنه و فسفر و اهک میریزند این مواد برای رشد نهالها مفیدند ولی نباید زیاده روی نمود که نهالها صدمه دیده و ریشه هایشان بسوزد در باغهای بزرگ نهالها را با فاصله ۱۲۰ تا ۱۵۰ سانتی متر از یکدیگر میکارند و بر روی سیم میبندند.

بهترین زمان برای کاشت نهال اوایل بهار یعنی پیش از باز شدن جوانه هاست. نهال را طوری میکارند که حداقل ۲جوانه اش داخل خاک مانده ولی سرشان حدود ۵ سانتیمتر خارج از خاک باشد و سپس چاله ها را با مخلوطی از خاک و کود پر کرده سر نهالها را حدود ۱سانتیمتر میبرند.پس از اتمام خاک ریزی خاکهای اطراف نهال را به شدت فشار میدهند و به دنبال ان به شدت ابیاری میکنند.کودها را همه ساله باید به نهال داد ولی نه در کنار گیاه یا در سطح چاله های قبلی بلکه در فاصله ای متناسب با رشد ریشه هایشان و دور از تنه.

بعد از رفع خطر سرمای بهار و کمی پیش از باز شدن جوانه ها بدون توجه به ارتفاعی که نهال رسیده انرا از بالای جوانه سوم میبرند به طوری که برای نهال ۳جوانه باقی بماند در بهار یا تابستان پس از انکه جوانه ها رشد کردند به محض اینکه یکی از انها به ۲۰سانتیمتر رسید دو جوانه دیگر را از ته هرس میکنند و جوانه ۲۰ سانتی متری را یه عنوان شاخه اصلی بحساب اورده و به قیم مبندند.در اواخر پاییز شاخه اصلی را به ۶ جوانه میرسانند و شاخه های دیگر را هرکدام به ۲جوانه محدود میکنند.این هرس باید همه ساله به همین ترتیب تکرار شود تا شاخه اصلی درازای مورد نظر برسد.

هرگاه نهال از بازار خریداری شده باشد انرا تا ۲۴ ساعت داخل اب میخوابانند به طوریکه اب انها را خوب بپوشاند. سپس ان را بیرون اورده یکساعت در هوای ازاد گذاشته سپس فورا انها را در محل اصلی به روش بالا کاشته و اب فراوان میدهند.

کـــــــــــــــودهای مورد نــــــــیاز انــــــــــــگور



الف)کودهای معدنی:ازت برای کوددهی باغهای انگور استفاده میشود که میتوان به عنوان کودبرگی با غلطت ۱درصد هم داد.زیاده روی در دادن کودهای ازته اثرات منفی در رشد دارد که مهمترین انها عبارتند از رشد بیش از حد و بهم زدن رشد طبیعی گلها ودر نتیجه کم شدن محصول و حساسیت گیاه در مقابل سرمای زمستان.

فسفر به عنوان کود فسفره از سوپر فسفات استفاده میشود که در اب محلول است.

پتاسیم:برای ساختن ساختمان برگها و چوبی و سخت شدن شاخه بویژه ساقه ها و همچنین برای رسیدن شاخه های انگور وجودش لازم است.

منیزیم:یکی از کودهای اصلی مورد نیاز است وجودش در برگها برای ساختن کلروفیل و در نتیجه جذب co2 از هوا وتبدیل ان به قند ضروری است و معمولا به صورت سولفات منیزیم به زمین داده شده که براحتی در اب حل میشود.

کلسیم:از کودهایی است که انگور شدیدا به ان وابسته است و باید همه ساله به مقدار لازم به باغهای انگور داد

ب)کودهای الی:ار لحاظ مواد غذایی در درجه دوم اهمیت قرار دارند مهمترین تاثیر انها بر روی خاک بهتر کردن خواص فیزیکی است که از راهای زیر انجام میشود:۱/بهتر کردن ساختمان بافت خاک ۲/فعال کردن میکروارگانیسم خاک ۳/تنظیم نسبت اب به هوا در داخل خلل و فرج خاک.

مقدار کود مورد نیاز جهت درختان بارده به قرار زیر است:اوره۵۰۰کیلوگرم در هکتار سوپر فسفات ۵۰۰کیلوگرم در هکتار کود حیوانی۳۰تن در هکتار برای درختانی که در حال حداکثر میوه دادن هستند۲۵۰ کیلو سولفات پتاسیم در سال میباشد

کود الی را معمولا در پاییز یا زمستان یکباره میدهند کودهای معدنی را نباید یکباره داد.انها را میتوان در ۳بار هر دفعه به فاصله ۲ماه به زمین داد.کود ازته را از اول شهریور نباید به تاکستانها داد چون باعث ادامه رشد و در نتیجه نارس ماندن چوب درختها میشود.
شماره مجوز:
674663734373










فروشنده: گلن دات آی آر

قیمت: 5,500 تومان

درصد :49

روش خرید: برای خرید فیلم آموزشی انگور اورجینال، پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش، ابتدا محصول یا محصولات مورد نظرتان را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید، سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید. جهت مشاهده فرم خرید، روی دکمه زیر کلیک کنید.


خرید فیلم آموزشی انگور اورجینال


برای دیدن سایر محصولات این فروشنده اینجا کلیک کنید.

پیشنهاد خرید این محصول به دوستان

محصولات مرتبط
طراحي دکوراسيون آشپزخانه Kitchen آمورش تهیه سالاد و دسر آموزش خیاطی - کیفیت اورجینال و دارای مجوز بسته آموزشی لذت نی با کیفیت اورجینال
طراحي دکوراسيون آشپزخانه Kitchen آمورش تهیه سالاد و دسر آموزش خیاطی - کیفیت اورجینال و دارای مجوز بسته آموزشی لذت نی با کیفیت اورجینال
6,500 تومان خرید طراحي دکوراسيون آشپزخانه Kitchen 5,000 تومان خرید آمورش تهیه سالاد و دسر 13,500 تومان خرید آموزش خیاطی - کیفیت اورجینال و دارای مجوز 10,000 تومان خرید بسته آموزشی لذت نی با کیفیت اورجینال
کاملترین پکیج آموزش ارف نوازي كودكان آموزش بافتنی کودک/به زبان فارسی/اورجینال شرکتی آموزش جامع تصویری ویولون(اورجینال) جامع ترین مجموعه آموزش موسیقی
کاملترین پکیج آموزش ارف نوازي كودكان آموزش بافتنی کودک/به زبان فارسی/اورجینال شرکتی آموزش جامع تصویری ویولون(اورجینال) جامع ترین مجموعه آموزش موسیقی
5,000 تومان خرید کاملترین پکیج آموزش ارف نوازي كودكان 5,900 تومان خرید آموزش بافتنی کودک/به زبان فارسی/اورجینال شرکتی 8,900 تومان خرید آموزش جامع تصویری ویولون(اورجینال) 5,000 تومان خرید جامع ترین مجموعه آموزش موسیقی
رضا خراسانی بازدید : 8 یکشنبه 07 آبان 1391 نظرات (0)
فیلم آموزشی خرما اورجینال

فیلم آموزشی خرما اورجینال

دسته نرم افزار آموزشی زیردسته هنری

خُرما درختی است از تیره گرمسیری جزو تیره نخلها که میوه‌اش جزو میوه‌های سته می‌باشد یعنی تمام قسمت بریکاری آن گوشتی و محتوی مواد غذائی است. دارای هسته‌ای سخت و پوست نازک و طعم شیرین که به شکل خوشه‌ای بزرگ از شاخه آویزان می‌گردد و برگهای آن بزرگ است. ارتفاع نخل به ۱۰ تا ۲۰ متر یا بیشتر می‌رسد.

به میوهٔ نرسیده خرما، «خارَک» یا «خرک» (و در زبان عربی، «حبابوک») گفته می‌شود.
ریشه واژه

واژه خرما ریشه و بنیاد فارسی داشته و از زبان فارسی به زبانهای هندی، اردو، ترکی، اندونزیایی و مالزیایی وارد شده است.
ترکیبات شیمیایی خرما

خرما دارای ۲۵ درصد ساکاروز‌، ۵۰درصد گلوکز‌، و مواد آلبومینوئیدی‌، پکتین و آب می‌باشد‌. به‌علاوه دارای ویتامین‌های مختلف منجمله ویتامین A,B,C,E و مقداری املاح معدنی می‌باشد‌.
خواص دارویی خرما

۱. درخت خرما خواص بی‌شماری دارد و می‌توان گفت که از تمام قسمت‌های این درخت می‌توان استفاده کرد و یک ضرب‌المثل عربی می‌گوید که خواص درخت خرما به اندازه روزهای سال است. ۲. از برگ و شاخه‌ درخت خرما سبد‌ و فرش تهیه می‌کنند‌. از هسته آن نان و از میوه خرما شراب و عسل‌. همان‌طور که می‌دانیم خرما تنها میوه‌ای است که در صحرا وجود دارد و طبیعت این درخت را به مردم صحرا داده است که تمام احتیاجات خود را از آن رفع می‌کنند‌. ۳. مردم صحرا هسته درخت خرما را آرد کرده و از آن نان می‌پزند یا در این هسته را بو داده و از آن به‌عنوان قهوه استفاده می‌کنند زیرا دم کرده آن بسیار مطبوع است و یا حتی این در را در آب برای چند روز خیس کرده و به‌عنوان غذای مقوی به شترهای خود می‌دهند و معتقدند که این غذا از گندم و جو مقوی‌تر است‌. ۴. اعراب از قدیم اعتقاد داشتند که خرما انرژی خورشید را ‌گرفته و در خود ذخیره می‌کنند و این انرژی با خوردن خرما به بدن آنها منتقل می‌شود‌. ۵. اعراب از خرمای کال نیز استفاده می‌کنند و معتقدند که اثرات درمانی بسیاری درد منجمله خرمای سبز تقویت‌کننده اعمال جنسی و انرژی‌زا می‌باشد. حتی هسته خرمای سبز را نیز آرد کرده و پمادی از آن تهیه می‌کنند که برای زخم‌های آلات تناسلی به‌کار می‌رود. ۶. اثر دیگر معجزه آسای هسته خرما از بین بردن تورم پلک‌های چشم است برای این منظور پمادی از پودر هسته خرما درست کرده و آن را روی چشم می‌گذارند این پماد برای رشد مژه‌های چشم نیز بهترین دارو است‌. ۷. زندگی پرمشغله و ناراحتی‌های روانی که میل جنسی را در بعضی از اشخاص از بین می‌برد بهترین علاجش خوردن مداوم خرما است که میل جنسی را به این اشخاص باز می‌گرداند. در زمان‌های قدیم همواره خرما را برای قدرت و انرژی به‌کار می‌برده‌اند و هنوز بهترین میوه برای بازیافتن انرژی و قدرت جوانی است‌. ۸. گل‌های درخت خرما نیز خاصیت داروئی دارند‌. طعم گل‌های درخت خرما تلخ است و اثر مسهلی دارد.
پیشینه کاشت
خرمای طلایی
رطب برحى حتا

درخت خرما در نواحی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری، از جمله ایران پرورش می‌یابد. با اینکه خاستگاه آن را میانرودان، عربستان و شمال آفریقا ذکر می‌کنند ولی بررسی‌های علمی، آن را به گونه‌ای به نام علمی P.H. Sivestris که در هندوستان می‌روید نسبت می‌دهند. باستانشناسان احداث نخلستان‌ها را به پنج هزار سال پیش نسبت داده‌اند زیرا نامی از آن بر لوحه‌های گلی ۵۰ سده پیش یافته‌اند. در ایران نخل و خرما از دوران باستان و پیش از هخامنشی کشت می‌شده. در ادبیات ساسانی از جمله در کتاب بندهشن از نخل یاد شده‌است. منابع چینی از ایران (در زبان ایشان بوسی، تلفظ چینی پارسی) به عنوان سرزمین نخل خرما که در نزدشان به نام عناب پارسی و عناب هزارساله مشهور بوده، یاد کرده‌اند. در پایان سده نهم میلادی، نخل خرما را از ایران به چین برده و در آنجا کشت کرده‌اند. در میان کشورهای اروپایی اسپانیا پیشینه بیشتری در کشت خرما دارد.
شماره مجوز:
949566765474










فروشنده: گلن دات آی آر

قیمت: 5,500 تومان

درصد :49

روش خرید: برای خرید فیلم آموزشی خرما اورجینال، پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش، ابتدا محصول یا محصولات مورد نظرتان را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید، سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید. جهت مشاهده فرم خرید، روی دکمه زیر کلیک کنید.


خرید فیلم آموزشی خرما اورجینال


برای دیدن سایر محصولات این فروشنده اینجا کلیک کنید.

پیشنهاد خرید این محصول به دوستان

محصولات مرتبط
آموزش گام به گام ارگ آموزش قلاب بافی از مبتدی تا حرفه ای آموزش پر درآمد ترین شغل ها/به زبان فارسی/اورجینال شرکتی آموزش پرورش گل گلخانه ای
آموزش گام به گام ارگ آموزش قلاب بافی از مبتدی تا حرفه ای آموزش پر درآمد ترین شغل ها/به زبان فارسی/اورجینال شرکتی آموزش پرورش گل گلخانه ای
5,500 تومان خرید آموزش گام به گام ارگ 8,700 تومان خرید آموزش قلاب بافی از مبتدی تا حرفه ای 5,000 تومان خرید آموزش پر درآمد ترین شغل ها/به زبان فارسی/اورجینال شرکتی 8,000 تومان خرید آموزش پرورش گل گلخانه ای
تحليل 24 نقاشي برتر دنيا با World’s Greatest Paintings آموزش پیوند زدن درختان گردو اورجینال مجموعه کامل آموزش خیاطي مجموعه چهارم  (DVD) آموزش قلاب بافی
تحليل 24 نقاشي برتر دنيا با World’s Greatest Paintings آموزش پیوند زدن درختان گردو اورجینال مجموعه کامل آموزش خیاطي مجموعه چهارم (DVD) آموزش قلاب بافی
9,000 تومان خرید تحليل 24 نقاشي برتر دنيا با World’s Greatest Paintings 5,500 تومان خرید آموزش پیوند زدن درختان گردو اورجینال 4,900 تومان خرید مجموعه کامل آموزش خیاطي مجموعه چهارم  (DVD) 3,900 تومان خرید آموزش قلاب بافی
رضا خراسانی بازدید : 7 یکشنبه 07 آبان 1391 نظرات (0)
آموزش کاشت توت فرنگی در گلخانه اورجینال

آموزش کاشت توت فرنگی در گلخانه اورجینال

دسته نرم افزار آموزشی زیردسته هنری

مقدمه

توت فرنگی گیاهی علفی چند ساله , متعلق به خانواده گل سرخیان و بومی جنگلهای اروپاست که گونه وحشی آن دارای گل و برگ های کوچک میباشد و از قرن چهاردهم به سبب خواص دارویی آن معرفی شده است .

رقم های موجود از تلاقی بین گونه های مختلف به دست آمده اند .

در صورت کاشت صحیح, اجرای مراقبت های لازم و انتخاب رقم های مناسب میتوان تا بیست تن در هکتار محصول برداشت کرد . نشاء را باید از موسسات مورد اطمینان تهیه و دقت نمود که آلوده به بیماری های گیاهی به ویژه بیماری های ویروسی نباشد .

موقعیت و آب و هوا

به علت زود بار ور شدن گل های توت فرنگی در بهار باید بوته ها در جایی کاشته شوند که سر مایی دیر رس بهاره به آنها صدمه نزند.

زمین مورد استفاده برای کاشت باید رو به جنوب باشد چون زودتر گرم می شود .

این گیاه به آب فراوان احتیاج دارد مخصوصا در دوره رسیدن میوه , در غیر این صورت میوه ها کوچک باقی میمانند .

زمان کاشت

توت فرنگی را از اواخر پاییز که در حال نیمه خواب است تا اوایل بهار قبل از بیدار شدن گیاه از خواب میتوان جابجا نمود و در محل دیگری کاشت . بنا براین کاشت پاییزه و بهاره آن امکان پذیر است .

در صورتی که کاشت پاییزه باشد محصول تابستان سال آینده به دست می آید و اگر گیاه در بهارو قبل از بیدار شدن از خواب زمستانه کاشته شود گل هایی که چند هفته بعد از کاشت روی بوته ظا هر میشود , بهتر است چیده شوند تا گیاه قوی شود .

این بوته ها در بهار سال بعد گل داده و در تابستان میتوان از آنها محصول برداشت نمود. جوانه های گل در فصل پاییز به کوتاه شدن طول روز به وجود می آیند ولی به علت سرمای زمستانه , گل ها تا فصل بهار ظاهر نمی شود .

مشخصات بوته

گیاهی که برای کاشت انتخاب می شود باید عاری از هر نوع مرض ودارایی ریشه های قویی و سالم باشد و ( رنگ ریشه ها روشن باش . )

ریشه توت فرنگی افشان , ظریف و سطحی است و بیشتر در عمق 20 تا 30 سانتی متر خاک فعالیت می کند .

نوع خاک

خاک های سبک شنی با مواد غذایی فراوان و زهکشی خوب مناسب کاشت توت فرنگی است .

عملیات تهیه زمین

اوایل پاییز یا بهار, زمین را شخم و دیسک زده و سپس ازکود های حیوانی و شیمیایی و مقدار 10 تن درهکتار کود حیوانی پوسیده با خاک مخلوط کرده و تاکید بر آزمایش خاک به مقدار 100 -80 کیلو ازت خالص در سه مرحله , 150-100 کیلو پتاس خالص و 80-60 کیلو فسفر در هکتار استفاده می شود سپس با نحر کن جوی های به عرض 40 سانتی متر و پشته های به عرض 80 سانتی متر ایجاد می کنند .

در سال اول قبل از کاشت , کود فسفر و پتاسه و نصف مقدار کود اوره قبل از دیسک زنی به خاک داده می شود و بقیه کود اوره قبل از گلدهی و بعد از برداشت محصول در دو نوبت به خاک افزوده شده و سپس آبیاری میشود .

طریقه کاشت

در موقع کاشت خاک باید مرطوب باشد و بلافاصله بعد از کاشت , مزرغه را آبیاری کردو کاشت بوت ها در خاک خشک سبب از بین رفتن تعدادی از آنها می شود . هنگام کاشت باید تمام برگ های پیر بوته های توت فرنگی را قطع کرد و ریشه ها را از هم جدا نمود , سپس اقدام به کاشت کرد . اگر گیاهی زیاد عمق کم کاشه شود بوته به علت خشکی زیاد صدمه می بیند.

معمولا بوته ها را به فاصله 40 سانتی متر از یکدیگر در روی پشته ها می کارند و به طور تقریبی تراکم بوته در هکتار طبق روش بالا حدود 31250 بوته برآورده می شود .

مراقبت های لازم بعد از کاشت

1- پوشاندن خاک به وسیله کاه یا خاک اره موموجب می شود که میوه با خاک به طور مستقیم تماس نداشته باشد و رطوبت خاک نیز به خوبی حفظ شود .

2- آبیاری حداقل هفته ای یک بار و به طریق جوی پشته ای صورت گیرد .

3- کنترل به موقع بیماری ها آفات و علف های هرز

4- قطع ساقه های رونده در زمان فصل رشت برای جلوگیری از ظریف شدن بوته های مادری .

برداشت و بسته بندی توت فرنگی

برداشت میوه بهتر است در مواقعی از روز که هوا خنک تر است صورت گیرد و میوه های چیده شده را باید بلافاصله در سیه و درجای خنکی قراردارد .

بهتر است میوه را همراه با کمی از دم برداشت کرده تا موقع برداشت به میوه فشاری وارد نیایید . به علت آسیب پذیری شدید میوه , باید آن را در جهبه های کم عمق بسته بندی نمود و در حین حمل و نقل کاملا مراقب آنها بود

تاریخچه توت فرنگی

توت فرنگی میوه ای نسبتا جدید است که تا 250-300 سال قبل به این شکل امروزی وجود نداشت و بیشتر موارد استفاده دارویی داشته است. در قرن چهاردهم در فرانسه توت فرنگی های وحشی از جنگل به زمین زراعتی منتقل شد و از آن به عنوان یک گیاه اهلی استفاده گردید. در جنگلهای شمال ایران توت فرنگی وحشی بطور فراوان یافت می شود. بنظر می رسد که اولین رقم اصلاح شده در زمان صدارت اتابک اعظم از فرانسه به ایران آمد و به نام اتابکی خوانده شد.

مشخصات گیاه شناسی و ارقام موجود توت فرنگی: توت فرنگی از جنس فراگاریا (Fragaria) و گونه رژا (Resea) بوده که امروزه از گونه های شیلنسیس (Chilensis) و ویرجینیا (Virginia) و هیبرید بین ایندو یعنی اناناس (ananasae) استفاده زراعی می گردد.

عموما گیاهانی علفی باساقه های رونده یا استولون هستند.برگها مشتمل بر سه برگچه خشن و کرک دار برنگ سبز تیره بوده که در برخی از ارقام شفاف می باشند. ساختمان گل شامل 5 گلبرگ سفید که در قسمت تحتانی خود به یک زائده کوچک متصل است، کاسه گل شامل 5 کاسبرگ سبز رنگ بوده که در قسمت تحتانی تقریبا به یکدیگر جوش خورده می باشند. تعداد کاسبرگها در برخی از ارقام زراعتی ممکن است بیش از 5 عدد باشد. پرچمها به تعداد 20 عدد یا کمی بیشتر یا کمتر است. مادگی به تعداد زیاد و بصورت مارپیچی بر روی نهنج قرار گرفته است و در مجموع و همراه با نهنج فرم نسبتا کشیده ای را تشکیل می دهد. مادگی از فندقه های جدا از یکدیگر که هر کدام دارای تخمدان با شکل راست و کوتاه می باشد تشکیل شده است. در هر تخمدان یک تخمک وجود دارد و در واقع بذر به تعداد فندقه ها تولید می شود. گل در واقع دو چنسه و پس از تلقیح گلبرگها ریزش کرده و نهنج بتدریج رشد و گوشتی شکل می گیرد و میوه بمرور زمان آبدار شده و از حالت اسیدی به قندی تبدیل می شود. اگر لقاح ناقص باشد تعداد فندقه ها محدود و چه بسا تقارن میوه حفظ نمی شود.

ارقام توت فرنگی به گروه ارقام بهاره یعنی بوته هایی که در سال یکبار میوه می دهند و ارقام چهار فصله که در سال بیش از یکبار میوه می دهند، تقسیم می گردند. مهمترین ارقام بهاره عبارتند از گورلا، آلیسو، تیوگو، رد گانتلت، اسیتا، کاتس کیل، فرسنا

ارقام چهار فصله

این ارقام بسیار قوی الرشد و خزنده بوده و از اواخر اردیبهشت تا اواخر تابستان و گاهی اوایل پاییز میوه می دهند. میوه ها ریز و به تعداد زیادتری در هر بوته تولید می شوند. ارقام چهار فصله مانند: استرا، هومی جنتو می باشد.

ازدیاد توت فرنگی

ازدیاد بطریق جنسی و غیر جنسی صورت می گیرد.

الف) ازدیاد جنسی: ازدیاد توت فرنگی بوسیله بذر مخصوص ارقامی است که طبیعتا تولید ساقه رونده نمی کنند و یا ارقامی که ساقه های رونده کمی دارند و همچنین جهت تولید ارقام جدید از روش ازدیاد بذری استفاده می شود.

ب) ازدیاد غیر جنسی: در ازدیاد غیر جنسی که تقسیم بوته خوانده می شود بوته هایی را که خوب رشد کرده و قوی هستند پس از خارج کردن از زمین به چند بوته کوچکتر که هر کدام دارای مقداری ریشه می باشند تقسیم کرده و سپس آنها را در محل اصلی نشاء می کنند. در این روش باید از بوته های سالم پایه های مادری استفاده گردد. روش ازدیاد از طریق ساقه های رونده بدین صورت می باشند که پس از ریشه دار شدن ساقه های رونده در تابستان از بوته مادری جدا و در محل سایه نشاء کرده و سپس در فصل پاییز بوته های انتخابی را به زمین اصلی انتقال می دهند.

شرایط خاک و شرایط محیطی رشد توت فرنگی

توت فرنگی گیاهی است که در خاکهای مختلف تقریبا سازگار است با این وجود خاکهای عمیق نرم با بافت شنی رسی را ترجیح می دهد. بهترین PH مناسب برای توت فرنگی 5/5 تا 5/6 می باشد. اگر میزان آهک خاک از حد مجاز بیشتر باشد عارضه کلروز یا زرد شدن برگها بروز خواهد کرد. از لحاظ آب و هوا در شرایط مرطوب و شرایط نسبتا گرم محصول دهی مناسب خواهد داشت. در شرایط گرم و مرطوب باید آب کافی در اختیار گیاه قرار گیرد و همچنین ارقام مقاوم به گرما انتخاب گردد. در ارتفاع 400 تا 800 متری از سطح دریا می تواند رشد مناسبی داشته باشد. نیمه مقاوم به سرما بدون پوشش کاه و کلش می تواند تا 5- درجه سانتی گراد را تحمل نماید ولی با پوشش ویژه تا -18 درجه سانتی گراد را متحمل است. از نظر نیاز سرمایی جزء گیاهان کم نیاز به سرما تقسیم بندی می شود بطوریکه در 200 تا 400 ساعت دمای کمتر از 7 درجه سانتی گراد نیاز سرمایی و ناچیز آن منتفی می گردد.

سطحی بودن ریشه ها که معمولا تا عمق 15 تا 20 سانتی متری خاک توزیع می گردد گیاه را حساس به کم آبی می کند. جهت تولید محصول بهاره باید از ارقامی استفاده گردد که طالب روزهای کوتاه و نیاز دمایی پائین تری باشند تا گل انگیزی و محصول دهی آنها بخوبی انجام گیرد.

در ارقام 4 فصله روز کوتاهی یا روز بلندی و همچنین پائین بودن و بالا بودن درجه حرارت زیاد مطرح نیست و این گروه از توت فرنگیها معمولا در شرایط مختلف براحتی گل می دهند.

پیش رس کردن توت فرنگی: توت فرنگی طبیعتا از میوه های نوبرانه و از اولین میوه های است که در بهار به بازار عرضه می شود. در حالت معمولی و در مناطق معتدل زمان برداشت میوه در اواخر اردیبهشت ماه تا اوایل تیر است ولی امروزه با فن آوری های خاصی می توان زمان رسیدن میوه را به جلو انداخت. به عبارت دیگر می توان با استفاده از وسائل و امکانات امروزی اقدام به پیش رس کردن و تولید توت فرنگی خارج از فصل نمود و عرضه توت فرنگی را مدت طولانی تری ادامه داد . البته هزینه های اضافی که برای پیش رس کردن ایجاد می شود به علت قیمت بیشتری که محصول نوبرانه دارد جبران خواهد شد.

پیش رس کردن توت فرنگی در گلخانه: مطمئن ترین وسیله برای پیش رس کردن استفاده از گلخانه است. مشکل استفاده از گلخانه در درجه اول هزینه سنگین احداث گلخانه و نیاز به تخصص و تجربه کافی برای کشت توت فرنگی در گلخانه است.

برای این منظور می توان نشاء توت فرنگی را ابتدا اواسط تیرماه تا اوایل شهریور در خزانه انتظار کشت کرد و 5-7 کیلوگرم در هر صدمتر مربع از کودهای کامل ازت - فسفر - پتاس به نسبت 17 - 12 - 12 به عنوان کود پایه به زمین خزانه دارد. پس از تولید ریشه های قوی در نشا بوته ها شروع به ایجاد ساقه های رونده می نمایند. با سرد شدن هوا بوته ها تحت تاثیر نور و درجه حرارت پائین قرار گرفته و گل در آنها تشکیل می شود. در آبان و آذر بوته ها را به گلخانه حمل کرده و در بستر کاشت به فاصله 30 تا 25 سانتی متر کشت می نمایند.

در گلخانه نیز مقدار 5-3 کیلوگرم کود کامل شیمیایی در 100 متر مربع به بستر داده می شود. درجه حرارت گلخانه را ابتدا روی 8 - 12 درجه سانتی گراد تنظیم کرده و با افزایش شدت نور درجه حرارت را نیز زیاد می کنند و به 15 - 20 درجه سانتی گراد می رسانند. البته می توان درجه حرارت را به 8 درجه سانتی گراد کاهش داد. بلافاصله پس از کاشت بایستی به اندازه کافی آبیاری نمود. در آبیاری توت فرنگی گلخانه ای باید دقت شود که زمین بطور یکنواخت مرطوب گردد. به منظور جلوگیری از خطر پوسیدگی میوه در اثر رطوبت زیاد باید گلخانه را به موقع تهویه کرد و بوسیله حرارت خشک رطوبت زیادی را کاهش داد. برای انجام عمل گرده افشانی و تلقیح بهتر گلهای توت فرنگی در گلخانه می توان برای هر1000 متر مربع سطح زیر کشت یک کندوی زنبور عسل در گلخانه قرار داد.
شماره مجوز:
6469696467










فروشنده: گلن دات آی آر

قیمت: 5,500 تومان

درصد :49

روش خرید: برای خرید آموزش کاشت توت فرنگی در گلخانه اورجینال، پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش، ابتدا محصول یا محصولات مورد نظرتان را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید، سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید. جهت مشاهده فرم خرید، روی دکمه زیر کلیک کنید.


خرید آموزش کاشت توت فرنگی در گلخانه اورجینال


برای دیدن سایر محصولات این فروشنده اینجا کلیک کنید.

پیشنهاد خرید این محصول به دوستان

محصولات مرتبط
آموزش گام به گام پیانو-رويال اورجينال آموزش اسرار فتوشاپ به زبان فارسی Photoshop Top Secret فیلم آموزش عکاسی از کودکان آموزش نقاشی روی صورت
آموزش گام به گام پیانو-رويال اورجينال آموزش اسرار فتوشاپ به زبان فارسی Photoshop Top Secret فیلم آموزش عکاسی از کودکان آموزش نقاشی روی صورت
5,900 تومان خرید آموزش گام به گام پیانو-رويال اورجينال 12,000 تومان خرید آموزش اسرار فتوشاپ به زبان فارسی Photoshop Top Secret 7,850 تومان خرید فیلم آموزش عکاسی از کودکان 5,000 تومان خرید آموزش نقاشی روی صورت
مجله های دکوراسیون و طراحی داخلی آموزش مقدماتی و متوسطه گیتار کلاسیک رويال اورجينال کابینت آشپزخانه و /به زبان فارسی/اورجینال شرکتیMDF کاشت ناخن
مجله های دکوراسیون و طراحی داخلی آموزش مقدماتی و متوسطه گیتار کلاسیک رويال اورجينال کابینت آشپزخانه و /به زبان فارسی/اورجینال شرکتیMDF کاشت ناخن
9 تومان خرید مجله های دکوراسیون و طراحی داخلی 4,800 تومان خرید آموزش مقدماتی و متوسطه گیتار کلاسیک رويال اورجينال 5,800 تومان خرید کابینت آشپزخانه و /به زبان فارسی/اورجینال شرکتیMDF 7,000 تومان خرید کاشت ناخن
رضا خراسانی بازدید : 7 یکشنبه 07 آبان 1391 نظرات (0)
آموزش کاشت درختان مثمر در اراضی شیب دار و کم بازده اورجینال

آموزش کاشت درختان مثمر در اراضی شیب دار و کم بازده اورجینال

دسته نرم افزار آموزشی زیردسته هنری

توضيحات بيشتر :

درخت يا درختچه‌اي است كه كشت آن به منظور برداشت ميوه، برگ، گل يا هر نوع محصول ديگر غير از چوب، متداول است.

انواع نهال درختان مثمر...

انواع هلو - انواع شلیل - انواع سیب - انواع گلابی - انواع زردآلو - انواع آلبالو - انواع گردو

به وسیله این مجموعه فوق العاده نحوه کاشت درختان مثمر را به آسانی بیاموزید.
شماره مجوز:
73463647656










فروشنده: گلن دات آی آر

قیمت: 5,500 تومان

درصد :49

روش خرید: برای خرید آموزش کاشت درختان مثمر در اراضی شیب دار و کم بازده اورجینال، پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش، ابتدا محصول یا محصولات مورد نظرتان را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید، سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید. جهت مشاهده فرم خرید، روی دکمه زیر کلیک کنید.


خرید آموزش کاشت درختان مثمر در اراضی شیب دار و کم بازده اورجینال


برای دیدن سایر محصولات این فروشنده اینجا کلیک کنید.

پیشنهاد خرید این محصول به دوستان

محصولات مرتبط
مجموعه تصاویر گرافیکی شاتر استاک shutterstock آموزش فارسي انواع مدل های بستن مو برای خانم ها اورجينال آموزش جعبه سازی + ژرنال آموزش گام به گام تار
مجموعه تصاویر گرافیکی شاتر استاک shutterstock آموزش فارسي انواع مدل های بستن مو برای خانم ها اورجينال آموزش جعبه سازی + ژرنال آموزش گام به گام تار
5,000 تومان خرید مجموعه تصاویر گرافیکی شاتر استاک shutterstock 5,000 تومان خرید آموزش فارسي انواع مدل های بستن مو برای خانم ها اورجينال 6,000 تومان خرید آموزش جعبه سازی + ژرنال 5,000 تومان خرید آموزش گام به گام تار
آموزش آکاردئون خرید اینترنتی آموزش گام به گام تار اورجینال آموزش پرورش ماهی قزل آلا شاتر استوک ShutterStock
آموزش آکاردئون خرید اینترنتی آموزش گام به گام تار اورجینال آموزش پرورش ماهی قزل آلا شاتر استوک ShutterStock
10,500 تومان خرید آموزش آکاردئون 5,000 تومان خرید خرید اینترنتی آموزش گام به گام تار اورجینال 3,500 تومان خرید آموزش پرورش ماهی قزل آلا 10,000 تومان خرید شاتر استوک ShutterStock
رضا خراسانی بازدید : 11 یکشنبه 07 آبان 1391 نظرات (0)
آموزش کشت گلخانه ای گلهای رز, آنتوریوم, ژربرا اورجینال

آموزش کشت گلخانه ای گلهای رز, آنتوریوم, ژربرا اورجینال

دسته نرم افزار آموزشی زیردسته هنری

شامل: گلهای رز – آنتوریوم – ژربرا. گل از نظر زیباسازی محیط و تولید میوه و دانه که از مواد غذایی مهم به شمار می آیند.

دو عدد سیدی آموزشی: آموزش پرورش گل های گلخانه ای: گلهای رز – آنتوریوم – ژربرا

همراه قاب

گل ژربرا Gerbera ::…

ژربرا (Barberton daisy) یکی از ۱۰ گل مهم شاخه بریده درجهان و ایران از نظر میزان تولید و مصرف محسوب می گردد که به کمک علم بیوتکنولوژی و استفاده از تکنیک کشت بافت و ایجاد گیاهان ترانس ژن ، هر روزه بر تنوع رنگ و اندازه این گل پرطرفدار افزوده شده و برای پاسخگویی به نیاز روز افزون بازار مصرف ، تعداد تولید کنندگان ژربرا نیز در حال افزایش می باشند.

b00d9d6613e9ae773f2ae3ca7dc1b6d6 آموزش پرورش گل گلخانه ای

گل آنتوریوم Anthurium ::…

Anthurium جنسی از خانواده آراسه ها Aracees است که اقسامی از آن بواسطه برگهای پهن و فلزی رنگ با برگهای سفید و نیز گلهایش جالب توجه بوده و در گرمخانه ها میکارند.

e85c8549aa9bdb1d8ba08e2b347a1cb6 آموزش پرورش گل گلخانه ایگل رز Rose ::..

گل رز بعنوان ملکه گلها از زمان عهد باستان مورد توجه بشر بوده است. در آن موقع استفاده های داروئی آن بیشتر مورد توجه بوده ولی بتدریج کشت و کار آن در باغها گسترش یافت. علاقه و اشتیاق انسان به داشتن این گل در تمام فصول سال باعث گردید تا تولید آن در گلخانه انجام گیرد. در حال حاضر گل رز یکی از محبوبترین گلهای جهان است و از لحاظ میزان تولید در صدر قرار دارد.
شماره مجوز:
763643746376







فروشنده: گلن دات آی آر

قیمت: 8,500 تومان

درصد :49

روش خرید: برای خرید آموزش کشت گلخانه ای گلهای رز, آنتوریوم, ژربرا اورجینال، پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش، ابتدا محصول یا محصولات مورد نظرتان را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید، سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید. جهت مشاهده فرم خرید، روی دکمه زیر کلیک کنید.


خرید آموزش کشت گلخانه ای گلهای رز, آنتوریوم, ژربرا اورجینال


برای دیدن سایر محصولات این فروشنده اینجا کلیک کنید.

پیشنهاد خرید این محصول به دوستان

محصولات مرتبط
پكيج كامل آموزش مجسمه سازي/اورجینال  مجموعه آموزشی ماشینهای خاکورزی  مجموعه آموزشی Onlelight Workshop با كيفيت اورجينال آموزش قلاب بافی : از مبتدی تا حرفه ای
پكيج كامل آموزش مجسمه سازي/اورجینال مجموعه آموزشی ماشینهای خاکورزی مجموعه آموزشی Onlelight Workshop با كيفيت اورجينال آموزش قلاب بافی : از مبتدی تا حرفه ای
8,000 تومان خرید پكيج كامل آموزش مجسمه سازي/اورجینال 5,000 تومان خرید  مجموعه آموزشی ماشینهای خاکورزی  8,500 تومان خرید مجموعه آموزشی Onlelight Workshop با كيفيت اورجينال 10,000 تومان خرید آموزش قلاب بافی : از مبتدی تا حرفه ای
مجموعه مدلهای بافتنی /اورجینال/ پکیج کامل آموزش عكاسي ديجيتال  معادل 2 سی دی سطح اور جینال طرحهای اسلیمی آموزش طراحي کارت ويزيت
مجموعه مدلهای بافتنی /اورجینال/ پکیج کامل آموزش عكاسي ديجيتال معادل 2 سی دی سطح اور جینال طرحهای اسلیمی آموزش طراحي کارت ويزيت
4,800 تومان خرید مجموعه مدلهای بافتنی /اورجینال/ 8,000 تومان خرید پکیج کامل آموزش عكاسي ديجيتال  معادل 2 سی دی سطح اور جینال 7,000 تومان خرید طرحهای اسلیمی 5,000 تومان خرید آموزش طراحي کارت ويزيت
رضا خراسانی بازدید : 6 یکشنبه 07 آبان 1391 نظرات (0)
آشنایی با بیماریهای قارچی در گلخانه های خیار اورجینال

آشنایی با بیماریهای قارچی در گلخانه های خیار اورجینال

دسته نرم افزار آموزشی زیردسته هنری

معرفی آفات و بیماری های مهم در خیار گلخانه ای

در این مجموعه به آموزش شناخت مسایل زیر میپردازیم:

سفیدک دروغین (کاذب)
سفیدک حقیقی (سطحی)
آنتراکنوز
گموز خیار (اسکب ، جرب)
پژمردگی باکتریایی
روش شناسایی آلودگی باکتریایی
بوته میری
قارچ های خاکزی
ویروس موزاییک خیار (CMV)

خیار (Cucumis sativus) گیاهی از تیره کدوییان است که اقسام گوناگون دارد. میوه‌اش درشت و سبز یا سفیدرنگ است و آن را خام خورند بوته آن مانند بوته خربزه است.
شماره مجوز:
363655558566










فروشنده: گلن دات آی آر

قیمت: 5,500 تومان

درصد :49

روش خرید: برای خرید آشنایی با بیماریهای قارچی در گلخانه های خیار اورجینال، پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش، ابتدا محصول یا محصولات مورد نظرتان را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید، سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید. جهت مشاهده فرم خرید، روی دکمه زیر کلیک کنید.


خرید آشنایی با بیماریهای قارچی در گلخانه های خیار اورجینال


برای دیدن سایر محصولات این فروشنده اینجا کلیک کنید.

پیشنهاد خرید این محصول به دوستان

محصولات مرتبط
ژورنال مشهورترین نقاشی های جهان نرم افزار ساختن کاریکاتور و تغییر چهره ۲۰۰۰۰ اثر برجسته هنری آموزش روش جدید بستن شال و روسری
ژورنال مشهورترین نقاشی های جهان نرم افزار ساختن کاریکاتور و تغییر چهره ۲۰۰۰۰ اثر برجسته هنری آموزش روش جدید بستن شال و روسری
5,000 تومان خرید ژورنال مشهورترین نقاشی های جهان 5,000 تومان خرید نرم افزار ساختن کاریکاتور و تغییر چهره 5,000 تومان خرید ۲۰۰۰۰ اثر برجسته هنری 4,200 تومان خرید آموزش روش جدید بستن شال و روسری
خرید اینترنتی آموزش گام به گام تار اورجینال آموزش تغذیه دکتر جمشید خدادادی آموزش عكاسي ديجيتال آموزش طراحی و نقاشي از روی مدل
خرید اینترنتی آموزش گام به گام تار اورجینال آموزش تغذیه دکتر جمشید خدادادی آموزش عكاسي ديجيتال آموزش طراحی و نقاشي از روی مدل
5,000 تومان خرید خرید اینترنتی آموزش گام به گام تار اورجینال 8,000 تومان خرید آموزش تغذیه دکتر جمشید خدادادی 5,000 تومان خرید آموزش عكاسي ديجيتال 8,000 تومان خرید آموزش طراحی و نقاشي از روی مدل

تعداد صفحات : 13

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 0
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 17
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 46
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 63
  • بازدید ماه : 127
  • بازدید سال : 693
  • بازدید کلی : 2,964